Ny generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet

Den 1 maj tillträder Kristina Ljungros som generalsekreterare för Astma- och Allergiförbundet. -Jag är mycket glad över att få förtroendet att leda en organisation som arbetar för förbättrad livskvalitet för ca 3 miljoner människor.

Kristina är inriktad på att öka organisationens genomslag och hon har en gedigen erfarenhet från samverkan med den medicinska professionen samt ett brett kontaktnät inom det vårdpolitiska området.

– Jag brinner för folkhälsofrågorna och är övertygad om att det är en bred samverkan mellan många olika samhällsaktörer som kommer att utveckla förmågan att hantera allergiproblemen, säger Kristina Ljungros.

Kristina har en gedigen erfarenhet från engagemang i den ideella sektorn. Hon har bland annat varit arbetande förbundsordförande för RFSU under sex år och är idag vice ordförande i Röda Korset. Utifrån dessa breda erfarenheter kommer Kristina föra in nya aspekter till förbundets verksamhet. Astma- och Allergiförbundet möter flera problemställningar under de närmaste åren som innebär att en modernisering av organisation måste ske. Vården står inför stora utmaningar och måste bli bättre på att möta människor med allergisjukdomar, vilket kräver ett ökat politiskt tryck där förbundet har ett viktigt uppdrag. Organisationen har även stor potential att nå en större målgrupp genom sin produktmärkning, vilket skulle bidra till både bättre hälsa och hållbar konsumtion.

– Kristina är rätt person att hålla i rodret som generalsekreterare när vi möter dessa framtidsutmaningar, säger förbundsordförande Maritha Sedvallson.

Publicerad den: 20 mars 2019

Uppdaterad den: 9 januari 2021