Ny lag om rökfritt utomhus

Idag röstade Riksdagen för att ändra tobakslagen så att rökförbud införs på uteserveringar och vissa allmänna platser utomhus. Det här har vi kämpat för i många år, skriver Astma- och Allergiförbundet i ett pressmeddelande.

Det här har vi kämpat för i många år! Nu blir det äntligen rökfritt på uteserveringarna, säger Marie-Louise Luther, ombudsman på Astma- och Allergiförbundet.

Idag röstade Riksdagen för att ändra tobakslagen så att rökförbud införs på uteserveringar och vissa allmänna platser utomhus fr.o.m. 1 juli 2019.

-Vi är så stolta!! Rökfria offentliga utemiljöer är ett mycket viktigt steg för att nå målet om ett rökfritt Sverige 2025. Nu blir samhället en smula tillgängligare för personer med allergi eller överkänslighet. Astma- och Allergiförbundet har arbetat för beslutet under många år, tillsammans med Unga Allergiker. Det här kommer att öka livskvaliteten för miljoner människor som besväras av, eller blir sjuka av tobaksrök. Nu arbetar vi vidare för att även bostadsmiljöer ska bli rökfria, säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Beslutet om en utökad tobakslag innebär att det blir rökfritt på flera offentliga platser, däribland lekplatser, uteserveringar, idrottsplatser, tågperronger busshållplatser och entréer.

Publicerad den: 12 december 2018

Uppdaterad den: 9 januari 2021