Nu pågår Parfymfria veckan

2017-11-06 ·

Så doftar tre kändisar – utan parfym

Mellan den 6 och 12 november pågår Parfymfria veckan med syfte att sprida kunskap om doftöverkänslighet. I år har Astma- och Allergiförbundet, tillsammans med Apotek Hjärtat, valt att hylla människans naturliga kroppsdofter. För att uppmuntra fler att enbart bära sin naturliga doft har en doftexpert analyserat vad personligheterna Sandra Beijer, Elsa Billgren och Daniel Paris luktar – helt utan parfym.

Flera studier visar att den egna kroppsdoften har inverkan i möten mellan människor på olika sätt. Ett problem med användning av parfym är, förutom att det påverkar doftöverkänsliga negativt, att de naturliga dofterna döljs.

I år har Astma- och Allergiförbundet, i samarbete med Apotek Hjärtat, tagit hjälp av doftexperten Alexander Catalan för att sätta fokus på våra naturliga kroppsdofter. Tre välkända personer har fått använda parfymfria produkter från Apotek Hjärtat under en vecka för att sedan genomgå en doftanalys. Utifrån analysen har Alexander Catalan skapat beskrivningar på personens naturliga doft enligt klassiskt parfymbeskrivnings-manér.

Läs mer här: Pressmeddelande – Så doftar tre kändisar

Besök kampanjsidan för att få reda på hur Sandra Beijer, Elsa Billgren och Daniel Paris doftar.

Elsa Billgren den personliga doften

Specialerbjudande!

Gå med som medlem nu och betala endast
250 kr för resten av 2017 och hela 2018.