Nytt nummer av Allergia ute!

Det är dyrt att köpa mat just nu, särskilt för den som lever med matallergier. Det visar vår medlemstidning Allergias jämförelse av två olika matkorgar, där korgen med specialkost blev 70 procent dyrare. Läs om jämförelsen – och mycket annat – i nya numret av Allergia.

I senaste numret, som landar i brevlådan hos alla våra medlemmar den här veckan, får du även träffa Monika Gustavsson Mazas och hennes 11-årige son Elias. Familjen äter mat utan bland annat ägg, mjölk och nötter – och Monika har flera smarta vardagsknep för att laga och baka billigare allergianpassad mat.

Du får också läsa om Åsa Neergaard, vars astma kraftigt försämrats efter covid – och vilken kunskap som finns om detta.

Till sist bjuder populära bakbloggaren och receptmakaren Therésia ”Söta saker” Franklin på söta och smarriga godisrecept inför julen.

I nya numret kan du även läsa om det här:

• Dyrare att leva med matallergi – mer än matkostnader spelar in
  • Reklamera efter en allergisk reaktion – så ser rättigheterna ut för dig som konsument
  • Bättre koll med allergimärkta varor – nordisk märkning gör handlingen enklare
  • Vedrök kan försämra astma – risk för mer eldning med ökande elpriser
  • Allergisk matstrupe orsakar sväljsvårigheter – ovanlig diagnos med stort mörkertal
  • Möt en forskare – Ulrika Nilsson vill stoppa allergi mot kläder

Som medlem i Astma- och Allergiförbundet skickas tidningen hem till dig med reportage, fakta, tips och recept fem gånger om året. Den går också att läsa digitalt på Allergia.se.

Publicerad den: 24 november 2022

Uppdaterad den: 24 november 2022