Oseriösa allergitester på nätet

Astma- och Allergiförbundet har i dagarna polisanmält nätföretaget Svenskintoleranstest.se för vilseledande marknadsföring och varumärkesintrång. Företaget har bland annat använt Astma- och Allergiförbundets logotyp utan att be om lov eller ha genomgått någon granskningsprocess. Frågan uppmärksammades i SVT i fredags.

Allergitester på nätet för hemmabruk har blivit allt vanligare men testerna är dyra och har oftast ingen vetenskaplig grund. Svenskintoleranstest.se har hänvisat till Astma- och Allergiförbundet och olovligen använt märkningen i sin marknadsföring.

– Att just loggan var med fick mig att känna mig trygg, säger Maria Lindberg Howard som valde att köpa ett allergitest via svenskintoleranstest.se.

Falsk marknadsföring

Maria berättar i reportaget att hon uppmanades att skicka in ett par hårstrån med posten och betala 900 kronor.

Helena Färnsten, tf generalsekreterare för Astma- och Allergiförbundet berättar att ett tiotal personer har hört av sig till Astma- och Allergiförbundet och undrat om märkningen på sajten. Förbundet har valt att polisanmäla för falsk marknadsföring.

– Det är otroligt problematiskt. Människor litar ju på att det som är märkt av oss är säkert att använda för den som är allergisk, säger Helena Färnsten.

I reportaget intervjuas även Magnus Wickman, professor emeritus vid Karolinska Institutet, som är kritisk till testmetoden.

Testmetoden inte vetenskapligt beprövad

Astma- och Allergiförbundets medlemstidning Allergia har tidigare skrivit ett reportage om oseriösa allergitester på nätet.

– Jag har aldrig sett någon sådan testmetod vad gäller allergisjukdomar. Att ta blodprov är vetenskapligt beprövat och standardiserat, säger professor Magnus Wickman till tidningen Allergia.

Bättre hjälp via hälso- och sjukvården

Att det finns en marknad för oseriösa allergitester är ett tecken på att det är svårt att få tillgång till allergiutredning. Men i takt med att alltfler tester säljs på nätet luras vi lätt att tro att alla tester som analyseras i laboratorium är seriösa.

Allergitesterna säger väldigt lite om allergi men desto mer om att man är sensibiliserad, det vill säga att du har antikroppar utan att vara allergisk. Ett högt värde på testresultatet ökar sannolikheten att en person är allergisk mot ämnet men säger inget om allvarlighetsgraden. Ett allergitest på nätet kan också ge ett resultat som gör att du utesluter livsmedel som du kanske egentligen tål.

Helena Färnsten säger till SVT att hon uppmanar alla att vända sig till vården om man lider av allergi.

– Det finns en uppsjö av sådana här tester på nätet som både är dyra och osäkra. Vi tycker att vården ska utreda och sätta diagnoser.

Publicerad den: 14 juni 2022

Uppdaterad den: 14 juni 2022