Pressinbjudan: Över 1000 deltar på konferens om nytt allergilyft

Array

Den 17 mars 2021 bjuder Astma- och Allergiförbundet in till Sveriges största digitala mötesplats om astma- och allergisjukdomar, Allergilyftet.

Du som journalist är välkommen att delta och lyssna under föreläsningarna och panelsamtalen. Det går bra att delta under hela dagen, eller på enskilda debatter och föreläsningar.

Konferensen invigs av HHM Drottning Silvia. Ministern för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson är några av talarna.

Dessutom deltar forskarna Agnes Wold, Magnus Wickman och Caroline Nilsson i samtal om Sveriges syn om hur man kan förebygga allergier. Här kan du läsa mer om programmet.

Möjligheter för ett svenskt allergiprogram

Finland har under en tioårig satsning lyckats vända trenden med en alltmer allergisk forskning. Under Allergilyftet presenteras lärdomar av det finska allergiprogrammet. På konferensen diskuteras vilka möjligheter det finns att initiera ett svenskt allergiprogram.

– Astma och allergi är vår tids största folksjukdomar Det är dags att vända trenden med en alltmer allergisk befolkning. Det går om bara den politiska viljan finns. Det är dags för ett svenskt allergiprogram, säger Maritha Sedvallson, ordförande Astma- och Allergiförbundet.

Mer information om konferensen finns här.

Önskar du som journalist delta, mejla din anmälan till elin.sundin@astmaoallergiforbundet.se och märk din anmälan med Media Allergilyftet 17 mars i ämnesraden.

Publicerad den: 16 mars 2021

Uppdaterad den: 1 mars 2023