Så säger lagen om hund på jobbet

Pandemin har lett till att många jobbar hemifrån. Det har gjort att fler har kunnat skaffat hund – något som kan ställa till problem för människor med hundallergi när arbetsplatserna öppnar igen. Marie-Louise Luther på Astma- och Allergiförbundet berättar varför i en artikel i tidningen Chef.

Antalet registrerade hundvalpar ökade med 11 procent under förra året, enligt tidningen Chef. Det är en följd av att hemmajobb för en del av befolkningen i kombination med ökad isolering fått många att göra slag i saken och skaffa den där hundvalpen man längtat efter.

Men vad händer då när pandemin mattas av och det är dags att återgå till våra arbetsplatser? Den frågan ställer tidningen till Marie-Louise Luther, intressepolitisk handläggare miljö/funktionshinderspolitik på Astma- och allergiförbundet.

– Om någon tror sig vara okej med hund på arbetsplatsen men sedan reagerar när djuret är på plats kan den personen upplevas som jobbig och det kan leda till diskriminering. Det är viktigt att komma ihåg att det är en arbetsplats för medarbetarna, säger hon.

Det är arbetsgivarens skyldighet att se till så att hunden inte utgör en risk för till exempel personer med allergi.

Läs artikeln i tidningen Chef här!

Publicerad den: 23 april 2021

Uppdaterad den: 26 april 2021