Södergården är Sveriges bästa vandrarhem

Årets bästa svenska vandrarhem är enligt STF:s omröstning Södergården i Åre. Priset delas ut till det boende som fått flest gäströster och förbundet ser utmärkelsen som ärofylld att få.

Astma- och Allergiförbundets medlemsgård Södergården tog hem guldplatsen när Svenska Turistföreningen (STF) korade årets bästa vandrarhem/hotell i kategorin Gästernas val. Priset delas ut till det boende som fått flest gäströster och förbundet ser utmärkelsen som ärofylld att få.

Dels är det viktigt i förbundets generella arbete med att göra samhället mer tillgängligt för de med allergisjukdom, men det är också en indikation på att det finns en efterfrågan på denna typ av anpassat boende för personer med allergisjukdom.

På Södergården erbjuder Astma- och Allergiförbundet en helt unik möjlighet till trygg semester och rekreation utan att prislappen är högre än annars.

Med uppmärksamheten kring STF:s utmärkelse hoppas vi att fler intressenter inom t.ex. hotell, vandrarhem och nöjesparker förstår vikten av att anpassa sina anläggningar även för dem med allergisjukdom.

Publicerad den: 16 november 2018

Uppdaterad den: 9 januari 2021