Stort medialt intresse för pollenmätningar

Under lång tid har Astma- och Allergiförbundet drivit frågan om en långsiktig finansiering av pollenmätningarna. I år har situationen blivit akut i samband med att mätstationerna norr om Sundsvall har lagts ner.

Glädjande nog har nu flera medier uppmärksammat pollenmätningarna och det faktum att halva Sveriges står utan pollenprognoser sedan ett par veckor tillbaka. Anledningen är att den person som ansvarat för mätningarna i de fyra nordligaste länen gått i pension, och regionerna har dragit tillbaka sin finansiering.

– Vi har haft möte med socialdepartementet – och vi har legat på dem nu igen och de har fortfarande inte kommit till en lösning. Från och med nu upphör mätningar så problemet är akut, säger Kristina Ljungros och fortsätter: Jag tror att ingen tycker att vården behöver belastas ytterligare den här våren – i onödan.

Här är ett axplock av de inslag och artiklar som publicerats de senaste dagarna:

P1 Morgon intervjuade Kristina Ljungros, Astma- och Allergiförbundets generalsekreterare tillsammans med  Agneta Ekebom, intendent på Naturhistoriska riksmuseet som arbetar med pollenprognoser. Lyssna här.

Nyhetsbyrån TT intervjuade Kristina Ljungros i en artikel som spridits brett i många tidningar, bland annat Aftonbladet. Läs artikeln här.

P4 Norrbotten intervjuade 18-åriga Sanna, som berättar hur hon drabbas av nedlagda mätningar: ”Det blir en helsikes gissningslek”. Lyssna här.

P4 Jämtland gjorde en längre intervju med Kristina Ljungros som kan höras 1.34 in i sändningen. Lyssna här.

Publicerad den: 2 mars 2021

Uppdaterad den: 3 mars 2021