Tidningen Allergia i en ny skrud

Astma- och Allergiförbundet har i samarbete med contentbyrån Splay One gett sin älskade medlemstidning Allergia ett rejält ansiktslyft. ”Tidningen har en ny form, men fortfarande samma själ och hjärta”, säger generalsekreterare Karin Neuhaus.

Det nya numret av tidningen landade nyligen i alla våra medlemmars brevlådor, med ett nytt utseende och delvis nytt innehåll.

– Vi är så stolta över vår medlemstidning, som har funnits sedan 1956. Den har bytt form många gånger under åren och nu var det dags igen. Vi hoppas att den nya fina tidningen ska ge massor av intressant läsning till alla våra medlemmar, men också locka nya läsare, säger Karin Neuhaus, generalsekreterare på Astma- och Allergiförbundet.

Vill inspirera

Nya Allergia kommer att fortsätta vara en viktig informationskälla för dig som lever med astma, allergi, eksem och annan överkänslighet, eller för dig som av olika skäl är intresserad av de här diagnoserna. Men tidningen kommer i ännu högre grad att inspirera med tips, råd och berättelser om hur andra gör för att försöka förenkla livet och leva ett så friskt liv som möjligt.

Ansvarig för omgörningen och produktionen av tidningen är contentbyrån Splay One.

Som en skål med godis

– Att läsa nya Allergia är som att äta en stor skål med godis, fast godiset är nyttigt och bra för dig! Den är trovärdig, tipsig och tankeväckande. Allergia är nu ett fullmatat kvalitetsmagasin som du vill läsa, spara, lägga på soffbordet och visa för vänner. Den håller för många bläddringar i ett väntrum och innehållet kan också stöpas om till hur många digitala uttag som helst, säger Åsa Rydén Antonsson, kundansvarig på Splay One som har lett konceptutvecklingen tillsammans med redaktör Linda Newnham, AD Vendela Nylund och produktionschef Tina Öfwerberg.

Nino&Julia

I nya numret av Allergia berättar Tiktok-stjärnan Julia Hansson, som tillsammans med sin partner Nino Hellman är Sveriges största dansinfluerare, hur det är att leva med svår jordnötsallergi. För de är inte bara ett perfekt team när det kommer till dansen, utan även när det gäller att hantera Julias jordnötsallergi.

Du hittar också tips på hur du kan fixa ersättning från ditt försäkringsbolag om du eller ditt barn har astma, allergi eller atopiskt eksem. Dessutom har du chans att fråga en expert om något du undrar. Och sist, men inte minst: korsord!

Nya Allergia innehåller även det här:

  • Idrotta i vinterkylan
  • Myter och sanningar kring jordnötsallergi
  • Kliv ur kamouflaget: gör du allt för att dölja din allergi?
  • Hjälp, jag är allergisk mot mitt jobb!
  • Må bra
  • På gång i förbundet

 

Kort om Astma- och Allergiförbundet

Astma- och Allergiförbundet är en demokratiskt styrd medlemsorganisation med 85 lokalföreningar och 15 regionala föreningar runt om i landet. Trots att det idag finns effektiva behandlingar och mediciner, anser Astma- och Allergiförbundet att vården ojämlik och otillgänglig. Förbundet vill också öka människors förståelse och kunskap om hur det är att leva med astma och allergi.

 

Kort om Splay One

Splay One är en nordisk contentbyrå som tror på alla varumärkens potential att skapa en egen trogna publik. Några kunder som Splay One samarbetar med är Arla, Storytel, Spotify, Svenska Diabetesförbundet, Mag- och Tarmförbundet, Aco, Epiroc, AFA Försäkring , Zalando och Handelsbanken. Hos Splay One finns Europas största MCN, Multi-Channel Network. Sedan 2021 ägs Splay One av Caybon International AB.

 

Publicerad den: 22 februari 2024

Uppdaterad den: 12 oktober 2024