Var med och dissa doften!

Den här veckan uppmärksammar vi parfymfria veckan med vår nya kampanj Dissa doften. Med den vill vi visa hur viktigt – och enkelt – det är att visa hänsyn med dofter.

Doftöverkänslighet är en sjukdom som gör att du reagerar på parfym och andra dofter eller ämnen. Symtomen kan vara kraftiga med till exempel andningssvårigheter, hosta, klåda, huvudvärk, yrsel och trötthet.

Går inte att bota

Många är drabbade, men doftöverkänslighet går tyvärr inte att bota. Inte heller finns det någon medicin som lindrar. För alla som lever med sjukdomen handlar det därför om att försöka undvika dofter så gott det går. I praktiken innebär det att många till exempel har svårt att åka kollektivtrafik eller att gå på en vanlig fotbollsmatch. Det kan också vara besvärligt att vistas på jobbet eller i skolan.

Använd oparfymerade produkter

Vi vill med vår kampanj visa hur viktigt det är att vi alla visar hänsyn genom att undvika parfym, rakvatten, parfymerat tvättmedel och annat som doftar i gemensamma miljöer – och i stället använda oparfymerade produkter så långt det går. Det är ett enkelt sätt att göra stor skillnad!

Publicerad den: 6 november 2023

Uppdaterad den: 6 november 2023