Parfymfria veckan

Astma- och Allergiförbundet uppmärksammar årligen doftöverkänslighet under en kampanjvecka.

Syftet är att sprida kunskap och lyfta vikten av att visa hänsyn. Eftersom det ännu inte finns någon medicinsk behandling för doftöverkänslighet är det viktigt att vi alla underlättar för dem som är sjuka och avstår från parfym och parfymerade produkter. Det är särskilt viktigt i gemensamma miljöer där många människor vistas och på platser som är svåra att undvika som arbetsplatser, skolor, vårdlokaler och kollektivtrafik. Alla människor har rätt till inkludering i samhället och att delta på lika villkor.

I år infaller kampanjveckan den 6 -12 november och har budskapet ”Dissa doften”.

Såhär enkelt kan du visa omtanke

Doftöverkänslighet innebär en överretbarhet i slemhinnorna och är inte en allergireaktion i immunförsvaret. Vanliga symtom vid doftöverkänslighet är bland annat besvär i hals, luftvägar, näsa, ögon och huvudvärk. Dofter kan även utlösa astmaanfall hos personer med astma.

Symtom vid doftöverkänslighet, även kallat sensorisk hyperreaktivitet (SHR), påminner om astma, men orsakerna till reaktionen är olika. I dag saknas behandling för personer med SHR och de drabbade är helt hänvisade till att undvika det de inte tål. Det är därför viktigt med hänsyn och förståelse från omgivningen och att avstå från parfym och doft i gemensamma utrymmen och allmänna platser.

Parfymfritt på jobbet

För personer med doftöverkänslighet kan mycket låga halter av dofter och kemikalier utlösa besvär. Många kan därför uppleva en begränsad tillgänglighet till offentliga miljöer som arbetsplatser, skolor, vården och kollektivtrafiken. Symtomen kan hålla i sig flera dagar även om man utsätts för doften en kort stund, vilket också kan leda till sjukfrånvaro.

Vi har tagit fram en affisch i A3 format om att ”Dissa doften”, en uppmaning om att visa omtanke för de som lever med doftöverkänslighet. du som arbetsgivare eller rektor kan ladda ner, skriva ut och sätta upp affischen på din arbetsplats eller din skola som en vänlig uppmaning om att visa omtanke. På sidan ”parfymfritt på jobbet har vi dessutom samlat massa hjälpsamma paragrafer ur arbetsmiljölagen, användbara föreskrifter och tips på vad arbetsplatsen kan göra för att vara inkluderande och välkomnande.

Doftöverkänslighet - ett outforskat område

Doftöverkänslighet – ett outforskat område

Många är drabbade av doftöverkänslighet, men trots det vet vi väldigt lite om vad tillståndet beror på.⁠

I samband med parfymfria veckan har vi samlat det senaste inom forskningen på området. Vi berättar bland annat om två olika behandlingar av kronisk hosta som just nu studeras, forskning som Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond är med och finansierar.

Leta efter vår märkning Asthma Allergy Nordic för parfymfria alternativ

En del av att visa omtanke för de som lever med doftöverkänslighet handlar om att undvika parfymerade produkter som gör dem sjuka. Asthma Allergy Nordic är de svenska, danska och norska astma- och allergiförbundens gemensamma märkning av allergivänliga produkter. Produkter märkta med Asthma Allergy Nordic är alltid oparfymerade och finns på de flesta apotek och livsmedelsaffärer. Leta efter svalan nästa gång du handlar.

Webbinarium om doftöverkänslighet – kan det botas eller behandlas? Går det över?

Eva Millqvist, professor, överläkare och forskare inom klinisk allergologi i Göteborg, är en av Sveriges  främsta experter på doft- och kemikalieöverkänslighet i luftvägarna. Hon har en mångårig erfarenhet av såväl kliniskt arbete som undervisning och forskning. Här kan du i efterhand se webbinariet ’Doftöverkänslighet – kan det botas eller behandlas? Går det över?’

Arrangörer: Astma- och Allergiföreningen Oparfymerat i samarbete med Astma- och Allergiregion Stockholm-Gotland.

Dissa doften – Nytt kampanjmaterial

Astma- och Allergiförbundet har tagit fram kampanj- och informationsmaterial för att sprida kunskap och öka medvetenheten om doftöverkänslighet samt påvisa hur vi alla kan visa hänsyn.

Kampanjmaterialet består av en flyer att dela ut när ni har aktiviteter och värvar medlemmar samt en affisch som kan sättas upp i skolor och på arbetsplatser som är parfymfria. Behöver ni mer material eller om en skola/arbetsplats önskar fler affischer så kan man skriva ut själv via de pdf:er som vi delar.

Vanliga frågor om doftöverkänslighet

Kan man inte ta medicin?

Forskning pågår, men tyvärr finns i dagsläget inte någon medicinsk behandling utan de som har doftöverkänslighet är beroende av att undvika dofter och att omgivningen visar hänsyn. Symptom för personer med doftöverkänslighet kan hålla i sig flera dagar, även om man utsätts för doften en kort stund. Det kan också leda till sjukfrånvaro. Att ständigt försöka undvika parfymdofter begränsar livet och ger en försämrad livskvalitet och isolering.

Kan man verkligen bli sjuk av parfymer – är det inte inbillning?

Man kan bli sjuk av parfymdofter och få fysiska symtom. Symtom vid doftöverkänslighet, kan innebära så kallad sensorisk hyperreaktivitet. Då beror reaktionen på överretbarhet i sensoriska nerver i luftvägar och ögon och har inte med luktsinnet att göra. Symtomen kan påminna om astma eller allergi, men orsakerna till reaktionen är inte desamma. Immunförsvaret är inte inblandat och luftvägarna täpps inte till som vid astma.

Varför blir inte alla sjuka av parfymer?

Det beror på att människor vanligtvis inte har överretbarhet i sitt sensoriska nervsystem i luftvägar och ögon eller annan kemisk överkänslighet. Det finns ännu inte belagt i forskning om varför vissa drabbas, men det finns erfarenhet av att personer som utsatts under längre tid för starka dofter, kemikalier eller mikroorganismer har kunnat få besvär av doftöverkänslighet. Antalet parfymerade produkter har ökat med tiden.

Varför säger du att jag har parfym på mig när jag inte har tagit på mig någon parfym?

Personer med doftöverkänslighet kan förutom parfym och rakvatten även reagera på sprayer, parfymerade hygienprodukter och parfymerade tvätt- och sköljmedel. Därför är det bra att visa hänsyn och välja oparfymerade produkter när man vistas i skolor, på arbetsplatser, i offentliga miljöer där många människor vistas och spara sin parfym till privata tillfällen.

Ekologiska produkter/eteriska oljor väl ok? Tål en person med SHR blommor?

Personer med doftöverkänslighet kan även reagera på naturliga doftämnen som eteriska oljor eller doftande blommor. Reaktionen för personer med sensorisk hyperreaktivitet beror på en överkänslighet i det sensoriska nervsystemet i luftvägar och ögon.

Blir det verkligen rent med oparfymerade produkter som t ex hårschampo, tvättmedel och diskmedel? Jag känner mig inte ren om jag inte har parfymerade produkter, vad ska jag göra i stället?

Det är inte parfymämnena som gör att det blir rent utan andra ämnen som löser upp fett mm. Det är en vanesak att använda oparfymerade hygien- och tvättprodukter och de är ofta effektiva, se exempel på produkter märkta Asthma Allergy Nordic. Oparfymerade alternativ finns hos de flesta apotek eller butiker. Om du väljer oparfymerade produkter till vardags kan du använda parfym eller någon doft vid speciella mer privata tillfällen när du är bland människor som uppskattar doften.

Till toppen av sidan