Det här händer på AD-dagen

Den 14 september är det internationella dagen för atopiskt eksem. En viktig dag för alla som lever med den inflammatoriska hudsjukdomen – och en dag som vi tillsammans med vår temaförening Atopikerna kommer att uppmärksamma med bland annat en rapport om eksemvården.

Atopiskt eksem är en kronisk inflammatorisk hudsjukdom som kännetecknas av klåda, utslag, skorpbildning och sprucken eller vätskande hud över olika delar av kroppen.

Många som lever med atopiskt eksem upplever att såväl vardag som livskvalitet är kraftigt påverkade av sjukdomen. De senaste åren har stora framsteg gjorts på behandlingsfronten. Men det är långt ifrån alla som får ta del av den vård som finns.

Nya behandlingsrekommendationer

Nästa vecka, den 14 september, infaller internationella dagen för atopiskt eksem. Eller AD-dagen, som den också kallas. Då vill vi öka kunskapen om sjukdomen och arbeta för att fler ska få tillgång till en bra vård. För även om atopiskt eksem inte går att bota går det att med rätt behandling hålla sjukdomen i schack och leva besvärsfritt i långa perioder.

Tillsammans med vår temaförening Atopikerna kommer vi att släppa en rapport om eksemvården. Vi kommer också att bjuda in politiker till att diskutera Läkemedelsverkets nya behandlingsrekommendationer för atopiskt eksem och hur viktigt det är att dessa börjar användas överallt i vården. Dessutom välkomnar vi till ett webbinarium där du får chans att lära dig mer om hur handeksem bäst kan behandlas.

Publicerad den: 6 september 2023

Uppdaterad den: 8 september 2023