Södergården Åre

Södergården Åre är ett allergivänligt boende i hjärtat av de svenska fjällen. Vi är den enda anläggningen i Norden som är anpassad för att vara tillgänglig för de som har svåra allergier och astma.

Södergården Åre är ett allergivänligt boende i hjärtat av de svenska fjällen.

Om Södergården Åre

Södergården Åre ett prisvärt, rent och barnvänligt boende i en naturskön miljö. Hos oss får du alltid ett personligt bemötande.

Södergården Åre har ett fantastiskt läge och du har nära till det mesta. Till Åre by tar det endast tio minuter med bil och vill du istället åka kollektivt finns en busshållplats 200 meter från gården. Även tåg och matbutik ligger i nära anslutning, endast en kilometer bort. Södergården Åre har 21 rum varav fyra trebäddsrum och sjutton dubbelrum. Av dessa är ett tvåbäddsrum och ett trebäddsrum garanterat fritt från pälsdjursepitel.

Här finns även ett sällskapsrum, tv-rum, lekrum, ungdomsrum och bastu samt parkeringsplatser med eluttag. Läs mer Södergårdens service och närområde här.

Pris och bokning hos STF

Södergården samarbetar med STF och du kan även boka ditt boende via deras hemsida.

Södergården Åre blev 2018 utsedd till Sveriges bästa vandrarhem i Svenska Turistföreningens tävling Årets Kudde.

Allergianpassning

Södergården Åre är ett allergivänligt boende där det är extra viktigt att alla gäster visar hänsyn. För våra gästers skull har vi tagit fram följande trygghetsregler:

• Nötter, mandlar, jordnötter, ägg och fisk tillåts inte på Södergården Åre. Dessa produkter får inte tas med in på Södergården Åre, varken som ren produkt eller som ingrediens i en annan produkt.
  • Under din vistelse på Södergården Åre får du inte använda parfymerade produkter.
  • Hela anläggningen är rökfri.
  • Husdjur får inte tas med till Södergården Åre.
  • Alla produkter som har märkningen ”kan innehålla spår av” är tillåtna att ta in på Södergården Åre.
  • I priset ingår sängkläder, handdukar, morgonrock och spa-tofflor. I alla rum och duschar finns oparfymerade hygienprodukter.

Så allergianpassar vi

• Alla sängar är rekommenderade av Astma- och Allergiförbundet.
  • Vi har kvalsterskydd på alla madrasser och kuddar.
  • Luftrenare finns i alla rum.
  • Rummen har allt du behöver för en trivsam vistelse men vi är sparsamma med inredning och textilier för att underlätta städningen.
  • Vi städar det mesta utan kemikalier, endast avjoniserat vatten. Men i de fall vi använder kemikalier så är de  rekommenderade av Astma- och Allergiförbundet.
  • För besökare som är extra känsliga mot pälsdjur har vi avsatt två extra rum. Dessa två rum är garanterat fria från pälsdjursepitel.
  • Allt porslin och alla bestick ska diskas i diskmaskinen för att de ska bli så rena som möjligt. Det är inte tillåtet att diska för hand.
  • För våra minsta besökare finns ett barnlekrum. Även här rengör vi kontinuerligt genom att allergisanera hela rummet och tvätta leksakerna.
  • Hos oss får du självklart ett personligt bemötande på dina villkor!

Bra att veta / Inför din vistelse hos oss

Åre Taxi

Om du kommer med tåg så har vi har ett avtal med Åre Taxi där du åker för 350:- från tågstationen till Södergården. (1 km) Du måste förboka din resa minst en dag i förväg 0647-100 22.

Åre Sportshop

Hyr din skidutrustning enkelt hos Åre Sportshop som ligger 200 m. från Södergården. Vi har ett avtal med dem där du får 10% direkt på alla uthyrningspriser om du säger att du bor på Södergården.

Outdoor Buddies

Hyr dina friluftskläder eller skidutrustning inför ditt besök på Södergården. Outdoor Buddies hyr ut kläder och utrustning för skidåkning och friluftsliv och levererar det till Södergården. Som medlem i Astma- och Allergiförbundet får du 15 % rabatt på deras hyr- och försäljningssortiment. Kontakta [email protected] för att erhålla rabattkoden.

Spiragården

Ligger ett stenkast från Södergården. Spiragården anordnar yogakurser som du kan delta i.

ICA Strandbergs

Vår lokala matbutik med stort sortiment ligger i direkt anslutning till tågstationen. Öppettiderna är: vardagar och lördagar 9.00-19.00, söndagar 10.00-18.00.

Länstrafiken i Jämtland

Busshållplatsen ligger 200 m från Södergården du hittar tidtabellen på deras hemsida och hållplatsen heter Bygården E14.

Åre turistbyrå

På Åre Turistbyrå får du tips och hjälp att hitta aktiviteter i Åre och hela Åre kommun. Du kan köpa vandringskartor, fiskekort och skoterkort, se utställningsföremål från Åres historia eller boka in dig på en historisk vandring kring byn. Öppet alla dagar året runt.

S:t Olavsleden

Vandra den berömda leden som går från Sundsvall i öster till Nidaros, Trondheim i väster. Leden går precis bakom Södergården Åre.

Ristafallet

Ett fantastiskt vattenfall som du inte får missa 3 km från Södergården. På vintern kan du följa med på en guidad tur i isgrottorna som blir i det frusna vattenfallet.

Edsåsdalen

Edsåsdalen ligger 10 min bilväg från Södergården. Där anordnas under året roliga evenemang som man kan delta i och på sommaren får du inte missa deras roliga vandringsstig Konst(ig)stig lättillgängligt för gammal som ung.

Åreguiderna

Om ni är en större grupp som vill hitta på roliga aktiviteter så är Åreguiderna ett bra tips att prata med.

Södra Årefjällen

Södra Årefjällen verkar för hållbara fjällupplevelser i världsklass för boende och besökare i Södra Årefjällen. På fjallupplevelser.com bjuder de på sina egna favoritturer – från lätta promenader till mer utmanande toppturer samt andra tips på vad man kan göra i området.

Södergården på sociala medier

Andra bra Facebooksidor: SkiStar och Åre kommun.

Till toppen av sidan