Astma- och Allergiförbundet kontaktar MSB om skyddsrum

Astma- och Allergiförbundet får många frågor med anledning av den senaste tidens diskussion om hundars vistelse i skyddsrum. Den ansvariga myndigheten, MSB, har varit mycket tydliga i frågan och vi hänvisar till dem för mer information om vad som gäller för skyddsrum i Sverige.

Astma- och Allergiförbundets uppdrag är bland annat att upplysa om effekterna av allergiska reaktioner och hur de uppstår. Vi har därför i detta fall agerat och kontaktat MSB för att vid behov erbjuda vår expertis och ytterligare information om pälsdjursallergi.

En femtedel av den vuxna befolkningen och sju procent Sveriges barn har pälsdjursallergi. De vanligaste symtomen är kliande ögon, nysningar och nästäppa, men vissa får allvarliga symptom som svåra andningsproblem. En del pälsdjursallergiker får symtom även vid en indirekt kontakt med pälsdjur.

Publicerad den: 8 mars 2022

Uppdaterad den: 8 mars 2022