Det gäller om du tar med hunden till restaurangen

Det blir alltmer poppis att ta med sin hund in på kaféet, restaurangen eller på shoppingturen. Men vad är det som gäller – och hur kan du som hundägare eller näringsidkare underlätta för personer med svår pälsdjursallergi?

Några allmänna regler om hundar i butiker eller restauranger finns inte, utan det är upp till varje butiks- eller restaurangägare att bestämma om djur ska vara tillåtna i deras lokaler.

Däremot har förare med ledar- och assistanshundar normalt sett tillträde till lokaler som privata sällskapshundar inte har, enligt diskrimineringslagstiftningen. I lokaler där livsmedel bereds, lagras eller hanteras – till exempel restaurangkök – gäller dock EU:s hygienregler, som säger att tamdjur inte är tillåtna.

Tillgängligheten begränsas

När Göteborgsposten nyligen frågade runt bland de stora matkoncernerna om hundar var välkomna visade det sig att de hade helt olika regler. Coop samt Hemköps centralt ägda butiker tillät ledarhundar men inte sällskapshundar, enligt tidningen. Ica, däremot, lät varje enskild butiksägare bestämma själv, liksom Hemköps handlarägda butiker.

Vi på Astma- och Allergiförbundet vet att fler hundar i offentliga inomhusmiljöer även innebär att tillgängligheten för personer med pälsdjursallergi begränsas, särskilt för de som har svår allergi. Men det finns sätt att minska spridningen av pälsdjursallergen och att underlätta för alla med pälsdjursallergi.

Publicerad den: 20 december 2023

Uppdaterad den: 20 december 2023