Forskare? Sök forskningsanslag från oss!

Nu är det dags att söka forskningsanslag från Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond. Sista dag att ansöka är den 16 september.

Var tredje svensk är idag drabbad av astma eller allergi – och antalet ökar. Tack vare forskning vet vi idag mer om dessa stora folksjukdomar och hur de kan behandlas. Men det saknas fortfarande massor av viktig kunskap som kan göra livet bättre för alla som lever med astma, allergi och atopiskt eksem.

Det vill vi ändra på. Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond söker forskare som vill vara med och bidra i kampen mot allergisjukdomarna. Varje år utlyser vi ett forskningsanslag som du som forskare kan söka.

Leder till ny, viktig forskning

Hittills har vår forskningsfond kunnat dela ut mer än 175 miljoner kronor till patientnära allergiforskning. Det har lett till ny kunskap om allt från hur svåra matallergier hos barn kan ”tränas bort” med hjälp av immunterapi till en ny, spännande vaccinmetod mot pollenallergi och ny behandling av atopiskt eksem.

Årets ansökningsomgång pågår till och med den 16 september. Vi hoppas på ansökningar inom alla områden som rör astma, allergi, atopiskt eksem eller annan överkänslighet.

Publicerad den: 22 augusti 2022

Uppdaterad den: 22 augusti 2022