Allergisanering efter pälsdjur i hemmet

Om du utvecklat pälsdjursallergi är det viktigt att städa noggrant hemma efter att djuret är borta. Planerar du flytta till en ny bostad behöver du ta reda på om det funnits djur där tidigare och i så fall låta göra en allergisanering. Det är svårt att ge garantier för resultatet av en sådan sanering, men noggrann städning kan minska mängden pälsdjursallergen.

Råd för allergisanering

• Barnläkarföreningen (BLF) rekommenderar att de som redan har pälsdjursallergi ska undvika att ha egna djur hemma, särskilt djur de reagerar mot.
  • Tvätta de textilier som går att vattentvätta i minst 60 grader. Rengör eller byt ut inredning och möbler som djuret varit i kontakt med. Heltäckningsmattor kan inte städas rena utan måste tas bort, likaså om djuret haft en favoritmöbel. Tanninsyra används ibland för att oskadliggöra pälsdjursallergen på textilier, men finns idag inte att köpa i Sverige.
  • Städa bostaden mycket noga. Damm innehåller ofta pälsdjursallergen (samlas särskilt i textilier, stoppade möbler, springor och skrymslen). Börja städa där den som har pälsdjursallergi vistas mest.
  • Dammsug hela bostaden vid samma tillfälle, helst i korsdrag. Använd gärna granskade och rekommenderade dammsugare med märkningen Asthma Allergy Nordic (eller med finfilter för partiklar i storlek 0,3 – 0,5 µm). Byt filter och påse när du städat klart.
  • Fukttorka hårda ytor (golv, tak, väggar och lister). Städa helst rum för rum och byt till ren städutrustning och rent vatten mellan rummen. Ta om möjligt bort lister och trösklar och gör rent under. Rengör även bakom element och under vitvaror, t ex kylskåp och spis.
  • I vissa fall kan även ytskikten behöva renoveras genom att exempelvis måla om, tapetsera och/eller byta golv.
  • Ordna ”sluss” om någon i familjen regelbundet har djurkontakt. Slussen bör ha separat entré där de som träffat djur klär om och duschar innan de går in i bostaden. Det kan vara aktuellt om familjen har lantgård och om någon har en hobby eller ett arbete med djur.

Ska du flytta?

• Välj i första hand en bostad där det inte funnits djur. Det gäller särskilt om du har svår pälsdjursallergi, t ex reagerar vid indirekt kontakt eller har astma som utlöses av pälsdjur.
  • Var noga med att ta reda på om förra ägaren/hyresgästen haft djur. Om det funnits – städa enligt råden här. Städningen kan behöva upprepas 2-3 gånger för bra resultat.
  • Undvik sanera själv om du har pälsdjursallergi. Se till att råden följs om du anlitar städfirma. Det finns tyvärr inte någon lista på städföretag som utför sanering. Tänk på att undvika ozonsanering (s k foggning) eftersom ozon är en irriterande och reaktiv gas som kan medföra hälsorisker.

Fakta om pälsdjursallergi

• Alla pälsdjur är allergiframkallande och de finns idag i mer än vart fjärde hem. Pälsdjursallergi är en av de vanligaste allergierna bland barn och 19 procent vuxna.
  • Personer med allergi reagerar olika med symtom som t ex klåda i ögonen, snuva, astma, hudbesvär och trötthet.
  • Vissa reagerar vid direkt kontakt med pälsdjur. Andra som är känsligare reagerar även indirekt om det t ex funnits djur på en plats eller om de träffar djurägare. En del får symptom snabbt, andra efter flera timmar.
  • Pälsdjur avger allergiframkallande ämnen (protein) som kommer från djurens hud, pälshår, saliv och urin. Även fåglar kan ge allergibesvär. Efter djurkontakt fastnar pälsdjursallergen i kläder, hår etc och kan föras med djurägare till andra platser.
  • Allergen kan finnas kvar i en bostad långt efter att man gjort sig av med sin hund eller katt (ca 5-10 år enligt expertis). De samlas särskilt i textilier, stoppade möbler och  springor och skrymslen som exempelvis under trösklar, lister eller bakom kyl och frys.
Till toppen av sidan

Marie-Louise Luther

Intressepolitisk handläggare miljö och funktionshinderpolitik

info@astmaoallergiforbundet.se