”Inga fler barn ska behöva riskera livet i skolmatsalen”

En treåring med svår mjölkallergi fick nyligen åka ambulans till sjukhuset efter att ha serverats pannkakor med mjölk i förskolan.
– Nu måste regeringen agera, säger Astma- och Allergiförbundets generalsekreterare Karin Neuhaus.

Det var den 21 december som den treåriga pojken, som har svår mjölkallergi, av misstag serverades pannkakor med mjölk i. Förskolan i Malmö har nu gjort en anmälan till miljöförvaltningen där de berättar hur pojken först höll på att förlora medvetandet, men kvicknade till när ambulansen gav honom syrgas. Han kördes därefter till sjukhuset, skriver Sydsvenskan.

Fler allergiska reaktioner

Det är inte första gången barn med matallergi drabbas av svåra allergiska reaktioner i matsalen. I mitten av september fick till exempel en skolelev i Gävle kommun återupplivas på sjukhus efter att ha fått i sig fel skolmat.

– Återigen har ett barn riskerat livet efter att ha serverats fel mat. Vi vet också att varken händelsen i Malmö eller Gävle är unika och att många fall inte uppmärksammas i media eller ens anmäls, säger Karin Neuhaus, generalsekreterare på Astma- och Allergiförbundet.

Viktigt kartlägga incidenter

I en SIFO-undersökning från 2021 uppgav föräldrar att två procent av barnen med matallergi drabbats av kraftiga allergiska reaktioner, det som kallas anafylaxi, av mat de fått i förskola eller skolan de senaste tre åren.

– Nu måste regeringen agera. Det behövs säkra rutiner i skolköken, hela vägen från tillagningen till när maten serveras. Vi vill också att alla matallergiska reaktioner ska rapporteras till ett och samma system i hela landet. Det gör det möjligt att kartlägga vad som går fel och att kräva åtgärder så att inga fler barn med svåra matallergier behöver riskera livet, säger Karin Neuhaus.

Publicerad den: 24 januari 2024

Uppdaterad den: 24 januari 2024