”Jag är glad att slippa cigarettrök”

När Lena Tikkanen och hennes barn flyttade till allergihus blev astman bättre. Att slippa pälsdjur och rök från grannar kan vara en orsak. Men trots att Sverige har miljontals allergiker finns det bara drygt en handfull allergihus.

Lena Tikkanen flyttade till allergihuset på en bergsknalle i Tullinge när huset var nybyggt 2011, med sin dåvarande man och fyra av sina fem barn.

– Det var en befrielse att komma till ett hus där man varken fick röka eller ha husdjur, för i vårt tidigare hus var det inte så. Där rökte grannar på balkongen och på gården och det låg fimpar överallt, säger Lena Tikkanen.

Det är svårt att missa att huset på Tullingebergsvägen är både rök- och husdjursfritt. Redan vid porten möts besökare av hela tre skyltar som informerar om detta.

– Jag har hört att det finns andra allergihus som även har förbud mot parfymer. Det hade förstås varit skönt att slippa starka dofter också, men det har inte varit ett stort problem för oss så jag är glad att åtminstone slippa cigarettrök och pälsdjur, säger Lena.

Hade svår förkylningsastma

Alla barnen har haft svår infektionsastma under hela sin uppväxt och ibland var det riktigt tufft i förkylningstider. Hon upplevde att barnens astma blev bättre sedan de flyttade in i allergihuset.

– Det har säkert flera orsaker, till exempel hjälpte det förmodligen till att flytta från ett äldre miljonprogramhus med allt vad det innebär av dåliga byggmaterial till ett nybyggt miljöhus. Men framför allt tror jag att den rök- och djurfria miljön här har hjälpt till.

Trots att det finns miljontals människor med astma och allergi i Sverige är huset i Tullinge ett undantag. Astma- och Allergiförbundet har tidigare gjort en kartläggning av läget och det finns bara knappt tio allergihus i hela landet.

För få allergihus

– Vi anser att det finns för få allergihus i Sverige. Efterfrågan, speciellt i storstäderna, är i dag högre än utbudet, säger Marie-Louise Luther, intressepolitiskt sakkunnig på Astma- och Allergiförbundet.

Vad händer då om någon bryter mot reglerna i ett allergihus och röker eller skaffar sig husdjur? Här är hyreslagen lite otydlig. Om ett hus enbart är rökfritt, men inte ett uttalat allergihus, kan det vara svårt för hyresvärden att vräka en hyresgäst som bryter mot reglerna.

Är det däremot ett allergihus där det står i hyresavtalet att man inte får röka och ha pälsdjur av den anledningen kan det vara enklare att säga upp hyreskontraktet.

– Vi ser ett juridiskt problem i att det inte finns en definition av vad ett allergihus innebär. Att detta saknas gör det svårt för en fastighetsägare eller byggherre att veta vilka kriterier som behöver finnas för att människor med svår astma, allergi eller annan överkänslighet ska kunna bo i husen. Det borde tydliggöras så att de som flyttar in i huset kan känna sig trygga med att ingen kommer att röka eller ha husdjur där, säger Marie-Louise Luther.

Publicerad den: 12 december 2023

Uppdaterad den: 12 december 2023