Julkampanj

Nötallergier har ökat kraftigt de senaste 30 åren. Samtidigt gör forskningen stora framsteg i arbetet med att försöka förebygga och bota nöt- och andra matallergier. Men forskningen är underfinansierad. Nu drar Astma- och Allergiförbundet igång en kampanj under jultid för att samla in mer pengar.

Nötallergier har ökat kraftigt de senaste 30 åren. Samtidigt gör forskningen stora framsteg i arbetet med att försöka förebygga och bota nöt- och andra matallergier. Men forskningen är underfinansierad. Nu startar Astma- och Allergiförbundet en julkampanj för att samla in mer pengar. Här kan du ge din gåva.

Julen är en tid när många umgås och njuter av god mat och dryck. Men det är också en tid fylld av risker för alla som är nötallergiker. En som vet allt om julens faror är Jessika och hennes dotter Alice, som lever med svår cashewnötsallergi.

Alice var bara två år när hon fick en livshotande allergisk chock. Det var runt första advent, när hon smakade en cashewnöt. Hon svullnade upp i munnen och fick svårt att andas. När ambulansen kom var Alice nästan okontaktbar och fick bland annat en adrenalinspruta, innan hon kördes till akuten med blåljusen på.

Ständig oro

– Jag var fullkomligt livrädd för att mitt barn skulle dö, det var en helt fruktansvärd upplevelse, säger Jessika, som i dag bär på en ständig oro för att Alice ska få en reaktion.

I vår julkampanj berättar hon och Alice om hur det är att leva med just den där oron, som gör att det aldrig riktigt går att slappa av. Forskning visar också att nöt- och andra matallergier bidrar till lägre livskvalitet, och mer ångest och depressioner bland barn och unga.

Kampanjen kommer att synas i bland annat Aftonbladet, tidskrifterna M Magasin och Leva&Bo, ombord på SJ:s regionaltåg samt i Stockholms tunnelbana.

Livsviktig forskning

Varför gör vi det här? Jo, vi vet att i snitt 1–2 barn i varje klass lever med nöt- eller jordnötsallergi, och att allergi mot nötter och annan mat ökat markant de senaste 30 åren.

Vi vet också att forskningen är livsviktig för att kunna stoppa den här utvecklingen. Forskarna gör just nu stora framsteg som kan leda till att vi på sikt kan förebygga och kanske till och med bota nötallergi.

Det handlar till exempel om behandling med oral immunterapi. En metod där små barn med jordnötsallergi får äta pyttesmå mängder av jordnötskrokar med noggrant uppmätta jordnötsmängder, för att immunförsvaret ska ”tränas” till att börja tåla jordnötter. Forskningen finansieras delvis av Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond.

Men forskningen om matallergier har länge varit underfinansierad. Och det är därför vi just nu genomför vår julkampanj. Vi hoppas kunna samla in mer pengar, så att allergiforskningen kan komma fortare framåt.

Ökad förståelse

Förhoppningen är också att kampanjen ska öka kunskapen om hur det är att leva med svår allergi mot nötter eller annan mat. Vi tror att en ökad förståelse i samhället kan bidra till en bättre vardag och ökad trygghet hos alla människor med matallergi.

Vi har 90-konto och har godkänts av Svensk Insamlingskontroll. Vi är även medlemmar i branschorganisationen Giva Sverige och har deras märkning Tryggt Givande. Det innebär att du kan känna dig trygg med att vi följer de regler och riktlinjer som gäller för insamlingsorganisationer och att din gåva kommer fram dit den behövs.

Vill du också bidra till mer forskning?

Vill du vara med och bidra till mer forskning? Ge en julgåva nu. Tillsammans kan vi se till så att fler barn får ett liv fritt från allergi.

Matallergi - går det att bota

Matallergi – går det att bota?

Runt en tiondel av alla barn i Sverige har idag någon form av matallergi. Nu arbetar forskare med att hitta viktiga pusselbitar som kan visa hur matallergier uppstår och hur de går att förebygga. För den som redan utvecklat allergi kvarstår frågan – går det att bli av med?

Till toppen av sidan