Matallergi – går det att bota?

Runt en tiondel av alla barn i Sverige har idag någon form av matallergi. Nu arbetar forskare med att hitta viktiga pusselbitar som kan visa hur matallergier uppstår och hur de går att förebygga. För den som redan utvecklat allergi kvarstår frågan – går det att bli av med?

Det kan vara bra att känna ilska - Asta Dahlqvist

”Det kan vara bra att känna ilska”

Unga med matallergi känner oftare obehag och ångest än unga i allmänhet, enligt en forskningsstudie. För Asta Dahlqvist, 19, var ilska tidigare ett sätt att hantera oron för en allergisk reaktion. I dag vill hon i stället hjälpa till att öka kunskapen om matallergier hos sin omgivning.

Går det att träna bort matallergi

Går det att ”träna” bort matallergi?

Idag kan människor med svårare allergi mot pollen, kvalster eller katt få lindring eller till och med bli av med sina symtom med hjälp av vaccinbehandling. Men för matallergi finns ännu ingen liknande behandling. Nu hoppas forskare bakom två nya studier vara ett steg närmare en lyckad metod.

Fem gåtor att lösa om matallergi

Forskningen om matallergier har kommit en bra bit på vägen. Vi vet mer om mekanismerna bakom – och det pågår studier om hur vi kan behandla dem. Men flera viktiga pusselbitar finns kvar att lägga, menar forska Christina West. Här är fem gåtor som forskningen behöver lösa.

Nytt allergitest bättre på att avslöja nötallergi

I dag vet vi att ett vanligt allergitest inte ensamt kan avgöra om du har en nötallergi. Ny forskning visar att ett säkrare sätt att förutspå allergiska reaktioner mot framför allt jordnötter och hasselnötter är att mäta allergiantikroppar mot en viss typ av proteiner i nöten – ett test som främst görs på allergimottagningar.

Till toppen av sidan