#mätpollen

Under lång tid har Astma- och Allergiförbundet drivit frågan om en långsiktig finansiering av pollenmätningarna. I år har situationen blivit akut i samband med att mätstationerna i norra Sverige har lagts ner. Det är dags att mäta pollen. Skriv under här.

Pollenallergi är en folksjukdom. Var tredje svensk är drabbad. Många har stora svårigheter i vardagen under pollensäsongen. Trötthet, försämrad sömn och koncentrationssvårigheter är de vanligaste besvären. Sjukskrivning eller problem att klara skolan är inte ovanligt.

Att följa pollenprognoserna är ett sätt för personer med pollenallergi att veta när de behöver börja ta sin medicin och när de kan vara utomhus. 8 av 10 med pollenallergi säger att de har nytta av prognoserna. Att hålla koll på prognoserna är ett av de första råden en person med allergi får av vården. Mätningarna behövs också för forskning om klimat och miljö.

Men i halva Sverige görs inte längre några pollenprognoser. Ingen vill betala. Läget är akut. Nu måste regeringen lösa frågan och betala för pollenmätningar över hela landet.

Naturhistoriska Riksmuseet som sammanställer informationen på hemsidan pollenrapporten.se skriver att ’de fyra nordligaste mätstationerna i Sverige, de i Boden, Umeå, Östersund och Sundsvall, är stängda. Det beror på att bemanning och finansiering saknas. Därför finns det tyvärr inga uppmätta pollenhalter från dessa områden och Naturhistoriska riksmuseet har inga prognoser att publicera på pollenrapporten.se.’

Astma- och Allergiförbundet har följande krav:

• Ett stabilt rikstäckande nätverk med en långsiktig statlig finansiering som säkrar och stabiliserar driften
  • Nationellt uppdrag till en statlig myndighet – en huvudman
  • Fler stationer är önskvärt på sikt – ca 25 i ett nationellt nätverk

Hjälp oss att sätta tryck på regeringen att mäta pollen i hela landet!

Skriv under vår namninsamling

Till toppen av sidan