Bidrag från Postkodlotteriet gör stor nytta för personer med astma och allergi

Idag meddelade Postkodlotteriet att de gör en engångsutbetalning till alla förmånstagare med anledning av det stora behovet av insatser från ideella sektorn under pandemin. Det innebär att Astma- och Allergiförbundet får ytterligare 700 000 kronor.

Idag meddelade Svenska Postkodlotteriet att de gör en engångsutbetalning till alla förmånstagare med anledning av det stora behovet av insatser från ideella sektorn under coronapandemin. Det innebär att Astma- och Allergiförbundet får ytterligare 700 000 kronor, utöver de 7 miljoner som förbundet redan tilldelats.

– Det här är ett oerhört viktigt bidrag i vårt arbete med att möjliggöra en bättre vardag och ett friskare liv för alla som lever med astma, allergi och annan överkänslighet. Det gör vi genom bland annat ökad kunskap och mer forskning om astma och allergier. Vi är så tacksamma för att Postkodlotteriet och alla lottköpare bidrar till att göra livet mer tillgängligt för tre miljoner människor med astma och allergi, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Sammanlagt är det nu 56 organisationer som delar på 70,4 miljoner kronor. Pengarna kommer från lottköpares deltagande i Postkodlotteriet och stödet till välgörenhetsorganisationerna är inte öronmärkt. Postkodlotteriet skriver i en kommentar att de ideella organisationernas insatser är viktigare än någonsin.

Publicerad den: 20 oktober 2020

Uppdaterad den: 15 mars 2021