Så preppar du inför skolstarten

Just nu är det skolstart för många barn. För barn med astma och allergi kan det innebära nya kompisar, nya miljöer och nya situationer att ha koll på. Vi har samlat tips och råd till dig som förälder och även till dig som jobbar i skola eller förskola.

Ungefär var tredje elev har i dag någon form av allergi och var tionde barn har astma. Detta påverkar ofta hela familjens livskvalitet, eftersom det kräver en hel del extra planering och uppsikt i vardagen. Inte minst i skolstartstider.

Allergiska reaktioner hos var tredje

I en undersökning bland Astma- och Allergiförbundets medlemmar svarade mer än var tredje förälder till barn med specialkost att barnen drabbats av allergiska reaktioner i skolan. Så ska det naturligtvis inte behöva vara. Vi på Astma- och Allergiförbundet arbetar för att det ska finnas kunskap och rutiner som gör att barn med allergi ska kunna känna sig trygga i skolan och förskolan.

Tips, guide och checklista

För dig som förälder är det viktigt att få till en bra dialog och ett smidigt samarbete med skolan eller förskolan. Därför har vi samlat en del tips och råd samt en guide om rättigheter och lagstöd.

Arbetar du i skola eller förskola? Då tipsar vi bland annat om den digitala checklistan Allergironden.

För dig som på ett enkelt sätt vill se till så att fler får information om vad det innebär att ha en allergi har vi skapat Allergiakademin. Där finns snabba minikurser och praktiska tips att dela med alla som träffar eller arbetar med ditt barn.

Till sist vill vi tipsa om ett reportage i vår medlemstidning Allergia om Ruben och hans föräldrar – och hur de gjorde för att få till ett lyckat samarbete med skolan.

Publicerad den: 18 augusti 2023

Uppdaterad den: 18 augusti 2023