Tipsa ditt barns skola om Allergironden

Ungefär sex barn i en vanlig skolklass har astma, allergi eller eksem. Vi vet vilka risker som kan möta ett allergiskt barn i skolan eller förskolan. Därför har vi kontaktat alla grundskolor i Sverige för att slå ett slag för vår digitala checklista Allergironden.

Skickade du i väg ditt barn till en ny termin i skolan eller förskolan i veckan? Om ditt barn har astma eller allergier kanske du även känner en del oro eller har funderingar kring vad skolan gör för att ditt barn ska må bra och känna sig trygg i klassrummet, idrottshallen och skolmatsalen.

Tvingats åka ambulans

I en undersökning bland Astma- och Allergiförbundets medlemmar svarade mer än var tredje förälder till barn med specialkost att barnet drabbats av allergiska reaktioner av maten i skolan. Vid ett flertal tillfällen under senaste året har också barn med matallergi drabbats av riktigt svåra allergiska reaktioner i matsalen, så svåra att de tvingats åka ambulans till sjukhuset.

Så ska det inte behöva vara. Skolan och förskolan ska vara en god och trygg miljö för alla barn. Därför behöver det finnas kunskap och rutiner som förhindrar att en elev får i sig fel mat i skolmatsalen eller på utflykten, eller får astmaattacker för att städning och ventilation inte fungerar tillräckligt bra.

Checklista för att undvika misstag

Astma- och Allergiförbundet har därför tagit fram den digitala checklistan Allergironden.se. Den kan hjälpa skolor och förskolor att upptäcka och åtgärda risker för elever med astma och allergi. Nytt för i år är att vi bland annat har uppdaterat checklistan med ett särskilt schema för specialkost som skolor kan arbeta efter för att minimera risken för misstag.

Inför skolstarten har vi skickat information om Allergironden till alla skolor i landet. Vet du om ditt barns skola har gjort en allergirond? Hör efter med rektorn eller barnets lärare!

För dig som förälder är det viktigt att få till en bra dialog och ett smidigt samarbete med skolan eller förskolan. Om barnet har en svårare allergi kan det även behövas vissa individuella anpassningar. Därför har vi samlat en del tips och råd samt en guide om rättigheter och lagstöd.

Publicerad den: 21 augusti 2024

Uppdaterad den: 22 augusti 2024