Veganmärkningen måste bli säker

Användningen av märkningen ”vegan” eller ”vegansk” har ökat i takt med att efterfrågan på veganska alternativ ökar och är frivillig för företag att använda. Vad många inte känner till är att även veganmärkta livsmedel kan innehålla små mängder animalier. Resultatet av en ny Sifo-undersökning visar att många föräldrar till barn med matallergi förlitar sig på att veganmärkta livsmedel är säkra för deras barn att äta – vilket kan leda till livshotande allergiska reaktioner.

Tidigare i år gick Livsmedelsverket ut och varnade för att det finns en missuppfattning om att veganmärkning garanterar att produkterna är helt fria från animalier. Trots att veganmärkta produkter är gjorda på ingredienser från växtriket kan de vara oavsiktligt kontaminerade med exempelvis ägg eller mjölk.

Förlitar sig på att produkterna är säkra

Resultatet av en ny Sifo-undersökning visar att många föräldrar till barn med matallergi köper veganmärkta livsmedel just på grund av sina barns allergi i tron om att produkterna är säkra.

Astma- och Allergiförbundet ser allvarligt på att märkningen är missvisande eftersom mikroskopiska mängder av ett allergen räcker för att ge allvarliga allergiska reaktioner hos personer med matallergi.

– Flera medlemmar i Astma- och Allergiförbundet har rapporterat att de har fått allvarliga allergiska reaktioner efter att ha ätit veganmärkta livsmedel. Det är oroande. Vi kan se allt fler olika veganmärkningar på marknaden, men den är inte reglerad. Det kan räcka med mycket små mängder för att få en anafylaktisk chock. Att utbudet av veganska och växtbaserade produkter blir allt större är bra, men det är viktigt att de är korrekt märkta och säkra. Livsmedelsföretagen behöver ta sitt ansvar och märka varorna korrekt, säger Sofia Knáz, legitimerad dietist och matpolitiskt sakkunnig på Astma- och Allergiförbundet.

Publicerad den: 3 december 2021

Uppdaterad den: 3 december 2021