Astmadagen: Alla ska orka andas!

Idag uppmärksammar vi Astmadagen, en viktig dag för att öka medvetenheten kring en av våra största folksjukdomar. I år vill vi synliggöra utmaningarna med att leva med astma. Men också lyfta fram de lösningar som finns när du möter en sjukvård som fungerar. Alla ska orka andas och ha ett friskt liv.

Det var väldigt jobbigt. Jag kunde inte vara med på idrotten.

Det berättade Elina, 11 år, i Tv4 Nyhetsmorgon i morse. Men tack vare pollenvaccin mår Elina mycket bättre. Nu kämpar hon för att öka kunskapen om astma och allergi – och gör pärlarmband till förmån för forskningen.

Ny film om astma

I samband med Astmadagen lanserar vi en kortfilm om astma för att synliggöra utmaningarna med att leva med sjukdomen. Samtidigt vet vi att många fler skulle kunna må bättre med tillgång till de behandlingar som i dag finns även för svår astma.

Se hela filmen ’Ett helt andetag.’

Webbinarium om barn och astma

I dag, tisdag, kl 19.00 anordnar även Astma- och Allergiregion Stockholm-Gotland ett öppet webbinarium på Zoom med temat barn och astma. Här kan du delta i webbinariet.

På den här sidan kan du läsa mer om Astmadagen den 2 maj.

Runt en av tio beräknas leva med astma i Sverige idag, vilket gör att det klassas som en folksjukdom. För många styr sjukdomen vardagen. Men rätt diagnos, behandling och uppföljning kan förbättra livet för många.

Publicerad den: 2 maj 2023

Uppdaterad den: 2 maj 2023