Dags att söka stipendium om barnallergi

Är du doktorand och forskar om astma och allergier hos barn? Då kan du söka stipendium från Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond. Årets ansökningsperiod är nu i gång.

Varje år delar vår forskningsfond ut ett stipendium till doktorander som forskar om allergisjukdomar hos barn.

Det delas ut till minne av Kerstin Hejdenberg, som under 1990-talet var ordförande för Astma- och Allergiförbundet och även förbundets forskningsfond. Hon bidrog till viktiga framsteg i arbetet för ett bättre liv för människor med astma och allergisjukdomar.

Vill uppmuntra unga forskare

Syftet med stipendiet är att uppmuntra forskare tidigt i deras forskarbana, så att fler vill vara med och bidra med kunskap om astma, allergi och atopiskt eksem. Men också att stödja tvärvetenskaplig forskning, till exempel om hur barn och unga med allergisjukdomar påverkas psykosocialt av sin sjukdom.

Dessutom stöttar Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond gärna forskning som kan leda till bättre kommunikation mellan patienter och vårdpersonal, något som låg Kerstin Hejdenberg varmt om hjärtat.

Ansök fram till 25 maj

Ansökningsperioden pågår mellan den 13 april och den 25 maj. Ansök nu!

Publicerad den: 13 april 2023

Uppdaterad den: 13 april 2023