Lär dig mer om handeksem

Visste du att du har 3–4 gånger högre risk att utveckla handeksem om du har atopiskt eksem eller hade eksem som liten? På tisdag har du chans att lära dig mer om hur du förebygger och behandlar eksem på händerna.

Ungefär 10 procent av befolkningen har problem med handeksem. Det är den vanligaste yrkesrelaterade hudsjukdomen och du har högre risk att drabbas om du jobbar inom till exempel sjukvården, tandvården, i mataffär eller som frisör.

Eftersom handeksem ofta blir kroniskt kan den som får handeksem av sitt jobb tvingas bli sjukskriven, byta arbetsplats eller kanske till och med utbilda sig till ett helt annat yrke.

Välkommen på webbinarium

Men det går att bli bättre. Nu på tisdag, den 13 september, är du välkommen på ett webbinarium du får veta mer om hur du förebygger, behandlar och själv vårdar ditt handeksem på bästa sätt. Hudläkaren Maria Lagrelius, sjuksköterskan Emma Wadman Hallgren och Maria Gunnarsson från vår temaförening Atopikerna deltar i webbinariet.

Webbinariet arrangeras av Atopikerna i samarbete med hudallergimottagningen vid Centrum för arbets- och miljömedicin (CAMM).

Publicerad den: 11 september 2023

Uppdaterad den: 12 september 2023