Bli en pollenprepper

Älskar du också våren och sommaren, men inte allergin? Då är det lätt att du förtränger din pollenallergi när du egentligen borde preppa.

Njut av våren, behandla i tid

Chansen att du får njuta av en symtomfri vår och sommar ökar nämligen om du börjar behandla din pollenallergi i tid. Är du osäker på vilken pollen du är allergisk mot, kan det vara bra att genomgå en allergiutredning.

Hur vet du om behandlingen fungerar? Jo, att du till exempel slipper bli trött, ha nästäppa och kliande, rinnande ögon när pollensäsongen slår till.

Bli en pollenprepper

• Ta reda på vilka pollensorter du är allergisk mot.
  • Börja behandla med receptfria antihistaminer, nässprej och ögondroppar från apoteket. Följ pollenprognoserna så att du kan börja i tid.
  • Får du läkemedel på recept? Tänk på att förnya recepten i god tid innan pollensäsongen.
  • Kontakta vårdcentralen om receptfri behandling inte hjälper. Målet är att slippa trötthet, nästäppa och kliande, rinnande ögon.

Få påminnelser inför nästa pollensäsong

Ny rapport om pollenallergi hos barn och unga

Majoriteten av alla pollenallergiker blir hjälpta av receptfria läkemedel, medan de som drabbas värst ibland plågas i flera månader. Men det är var i landet du bor som avgör om du kan få allergivaccinering eller inte, visar en ny kartläggning. Kartläggningen ingår i en ny rapport från Astma- och Allergiförbundet om pollenallergi hos barn och unga.

Bli medlem i Astma- och Allergiförbundet

Som medlem bidrar du till påverkan och information om bl.a. pollenallergi så att hela samhället fungerar väl även för människor med pollenallergi. I din lokala förening finns många tillfällen till aktiviteter och erfarenhetsutbyte samtidigt som du får del av förmåner som vår medlemstidning Allergia samt medlemsrabatt på produkter och boenden.

Allt detta ingår i ditt medlemskap

• 5 nummer per år av tidningen Allergia
  • Fri tillgång till vår digitala tjänst Matallergikortet
  • Medlemsrabatt på vårt allergianpassade vandrarhem Södergården Åre
  • Medlemsrabatt på hälsoanläggningen Valle Marina i Gran Canaria
  • Medlemsrabatt på utvalda rekommenderade produkter
  • Möjlighet att söka bidrag från Barnfonden Svalan

Håll koll på pollenhalterna där du bor

Astma- och Allergiförbundet har framgångsrikt drivit igenom krav för staten att genomföra, sammanställa och tillgängliggöra pollenmätningar i hela landet. Naturhistoriska riksmuseet har fått uppdraget att sammanställa dagliga pollenrapporter för de 22 mätningsstationer som finns i Sverige. Du kan idag följa pollenhalterna för just ditt område både på sajten och via appen Pollen+, där du även kan ställa in notiser för när halterna ökar där du bor.

Till toppen av sidan