Allergipodd för kunskapstörstande föräldrar

Med digitaliseringen har tillgången till information och råd om sjukdomar fullkomligt exploderat – inte minst om barnallergier. Samtidigt bygger inte alla råd på vetenskaplig evidens. Det menar barnallergologen Anna Sandin, som tillsammans med barnallergisjuksköterskan Veronica Bedinger startat podden Allergiexperterna.

Att ha ett barn med astma- eller allergisjukdom väcker ofta mängder av frågor. En del kan vården svara på – men många föräldrar plöjer också nätet på information om sitt barns sjukdom.

Här tycker Anna Sandin att det finns ett stort behov att fylla. Hon är barnallergolog och docent vid institutionen för klinisk vetenskap/pediatrik vid Umeå universitet.

– Det finns såklart redan en massa information och råd om astma och allergier på nätet, i slutna föräldraforum till exempel. Men ibland kan det vara svårt att veta vad som verkligen stämmer. En del av vår vision är därför att sprida vetenskapligt baserad kunskap som ett komplement till erfarenhetsutbytet i föräldraforumen, säger hon.

Själv brinner Anna Sandin för just allergiutredningar – och att alla barn med misstänkt allergi ska få hjälp från läkare att ta reda på vad som orsakar deras besvär.

Hon ligger bakom en födelsekohort som kallas för NICE-studien. Det är en stor studie på 655 barn och deras föräldrar, som följs från graviditeten fram till att barnen fyller fyra år. Syftet är bland annat att ta reda på hur olika livsstils- och omgivningsfaktorer påverkar barns immunförsvar och risken för att utveckla allergi.

Anna Sandin är docent vid institutionen för klinisk vetenskap/pediatrik vid Umeå universitet. Hon har fått forskningsanslag ur projektet Kunskapsluckor – Astma- och Allergiförbundets Forskningsfonds satsning på att fylla vetenskapliga luckor om matallergi hos barn med ny kunskap.

Publicerad den: 15 mars 2021

Uppdaterad den: 15 mars 2021