Äntligen får Sverige ett nationellt allergiprogram!

Var tredje svensk är allergisk, 800 000 har astma – och bland barn ökar särskilt matallergierna. Men med preventiva åtgärder kan vi minska risken att utveckla astma och allergi och ge alla drabbade en god och jämlik vård. ”Dagens besked är därför en jätteseger”, säger Mikaela Odemyr, ordförande för Astma- och Allergiförbundet.

Finland ligger 10 år före Sverige och har hunnit utvärdera sitt allergiprogram och lansera en version 2.0. Där har man sett minskade kostnader för allergi och astma, färre akutbesök på grund av astma – och samtidigt har ökningen av allergisjukdomar hejdats.

– Vår förhoppning är att Sverige tar till sig av de finska erfarenheterna och att vi snart kommer ikapp. Astma- och Allergiförbundet ser fram emot att bidra i den processen!

Frågan om ett svenskt allergiprogram har många år på nacken. Folkhälsoinstitutet, dåvarande Folkhälsomyndigheten, drev 1989–2001 frågan om ett allergiprogram. Astma- och Allergiförbundet tog över frågan 2001 och när Finland lanserade sitt allergiprogram 2008 väcktes förhoppningarna att Sverige skulle följa efter i närtid. Men det kom att dröja ytterligare 16 år.

– Med tanke på att detta handlar om några av vår tids största folksjukdomar vågar jag i dag säga att detta är en seger för oss alla. Den som inte själv är drabbad har garanterat en anhörig eller någon i närheten som är drabbad. För Astma- och Allergiförbundet är detta en av våra största politiska framgångar någonsin, säger Mikaela Odemyr.

Kort om Astma- och Allergiförbundet

Astma- och Allergiförbundet är en demokratiskt styrd medlemsorganisation med 85 lokalföreningar och 15 regionala föreningar runt om i landet. Trots att det idag finns effektiva behandlingar och mediciner, anser Astma- och Allergiförbundet att vården ojämlik och otillgänglig. Förbundet vill också öka människors förståelse och kunskap om hur det är att leva med astma och allergi.

Publicerad den: 5 mars 2024

Uppdaterad den: 28 april 2024