Astma- och Allergiförbundet fortfarande i anseendetopp

Även i år hamnar Astma- och Allergiförbundet i topp bland de 40 intresseorganisationer som deltar i Kantar/Sifos anseendeindex.

–  Resultatet visar att vårt arbete med att öka kunskapen om Sveriges största kroniska sjukdomar astma och allergier och få en bättre vård över hela landet är viktigt. Vi är viktiga, säger Helena Färnsten tillförordnad generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet.

Astma- och Allergiförbundet landade i år på en delad fjärde plats med Riksförbundet HjärtLung, och har hoppat upp en punkt till index 59 sedan förra året. Med ett index över 50 anses organisationer ha ett högt anseende.

– Trots att nya intresseorganisationer har tillkommit i år behåller vi vår topplacering. Det är otroligt glädjande, säger Helena.

Varje år gör undersökningsföretaget Kantar/Sifo ett anseendeindex över 40 intresseorganisationer i Sverige där över 20 000 personer tillfrågas om vad de tycker om olika organisationer. Bland annat frågar man om vilket rykte som organisationen har, om man kan lita på organisationen, om kvaliteten i organisationens tjänster och om vad personerna anser om organisationernas framgång.

Publicerad den: 2 juni 2022

Uppdaterad den: 2 juni 2022