Astma- och allergiförbundet prisas för arbetet med ny tobakslag

Astma- och Allergiförbundet är stolta vinnare av priset Årets Patientföreträdare. – Att vinna priset som årets patientföreträdare är mycket hedrande och ett tecken på att våra frågor berör många människor, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare.

Astma- och Allergiförbundet är stolta vinnare av priset Årets Patientföreträdare som för första året delas ut av Fokus patient.

– Astma och allergi är några av de vanligaste kroniska sjukdomarna i Sverige. Att vinna priset som årets patientföreträdare är mycket hedrande och ett tecken på att våra frågor berör många människor, säger Kristina Ljungros, Generalsekreterare för Astma och Allergiförbundet.

Astma och Allergiförbundet vinner priset med följande motivering:

”Astma- och Allergiförbundet har genom sitt arbete, och tillsammans med andra, bidragit till en lagändring om rökförbud på uteserveringar, som gett förbundets medlemmar, men också många fler personer med olika hälsoproblem, möjlighet att kunna gå ut på restauranger och caféer och ha ett socialt umgänge. Man har även bidragit till större kunskap hos allmänheten om allergier och överkänslighet genom samarbete med både företag och organisationer. Kriterierna för FOKUS patientutmärkelse ’Årets patientföreträdare’: att synas i aktiviteter som ger publicitet, skapar förändring och bildar opinion, är därför väl uppfyllda och ger Astma- och Allergiförbundet en välförtjänt förstaplats.”

– Det är särskilt roligt att Fokus Patient i sin motivering lyfter fram Astma- och Allergiförbundets arbete med att få igenom en ny tobakslag som gör de offentliga miljöerna mer tillgängliga för personer med astma och allergier, säger Kristina Ljungros. Vi har kämpat länge för att få till den här förändringen och vi är så glada att så pass många av våra medlemmar upplever att det nu är lättare att vistas på till exempel restaurangernas numera rökfria uteserveringar.

Publicitet och nytänkande samarbeten
Kriterierna för priset är att under föregående år 2019, genomfört en eller flera aktiviteter som gett publicitet lokalt, regionalt eller nationellt, fler medlemmar eller opinionsbildande som bidragit till vidtagna åtgärder i vården. Nytänkande samarbeten med andra än patientföreningar och innovativa sätt att kommunicera kommer också att räknas med i bedömningen.

– Vi har påbörjat en resa mot att bli en alltmer synlig samhällsaktör för att visa hur livet för personer med astma och allergi kan förbättras och med detta resultat i ryggen ser vi fram emot att höja vår röst än mer, säger Kristina Ljungros.

Vinsten – uppmärksamhet och utbildning

Organisationen som vinner titeln Årets Patientföreträdare vinner en utbildningsdag för upp till 30 utvalda medlemmar med träning i något av följande valbara ämnen; sociala media, styrelsearbete, ledning och styrning i ideella organisationer till ett värde av 30 000 kronor.

I juryn för priset Årets Patientföreträdare finns:

• Ing-Marie Wieselgren, överläkare & Nationell Psykiatrisamordnare, SKR
• Jessica Lundström, Market Access Lead, Bristol-Myers Squibb
• Jonas Edström, Public Policy Manager, Roche
• Ulrika Nyberg, Policy & Governmental Affairs, MSD
• Katarina Johansson, tidigare ordförande i, och grundare av Nätverket mot Cancer

Publicerad den: 21 augusti 2020

Uppdaterad den: 5 januari 2021