Bidragstips till er förening

Behöver er förening extra medel för att kunna förverkliga den verksamhet ni drömmer om? Här kommer några aktuella tips på var ni kan söka bidrag till er verksamhet som ideell förening.

Årsmötet är förbi och ni har samlat ihop en mängd aktiviteter som står i verksamhetsplanen för 2023. Men hur ska ni råd att genomföra alla goda idéer? Kanske kan den här listan hjälpa er att svara på frågorna på hur ni ska finansiera årets aktiviteter.

Handledning för projektmedel

ABF har tagit fram en handledning till dig som ska söka projektmedel eller bidrag som man kan ladda ner gratis här. Handledningen är utformad så att man som styrelse eller arbetsgrupp kan använda materialet som en studiecirkel tillsammans och är väldigt grundligt utformad. Det finns också en smart checklista och andra bra saker man kan ha nytta av inför framtagandet av en ansökan.

Sök medel till er förening eller organisation

Behöver er förening extra finansiering för att kunna förverkliga era planer? Kanske vill ni renovera eller bygga om er lokal, anordna ett evenemang eller utöka er verksamhet.

Oavsett vad ni behöver pengar till, så kan ni ansöka om bidrag hos Stiftelsen DinGåva. Stiftelsen DinGåva är en ideell insamlingsstiftelse utan statligt stöd, som har till uppgift att samla in och fördela pengar till ideella föreningar och organisationer. Stiftelsen vill stödja föreningslivets utveckling och bidra till att skapa en positiv samhällsutveckling.

Så varför inte ansöka om bidrag hos Stiftelsen DinGåva idag och få möjligheten att förverkliga era drömmar och mål på ett seriöst och professionellt sätt? Stiftelsen delar ut medel med jämna mellanrum och ser fram emot att få ta del av er ansökan. Läs mer och ansök här.

Stiftelser via Länsstyrelsen

Ni kan också söka pengar hos lokala och regionala stiftelser via Länsstyrelserna. Läs mer här.

Sök bidrag från de kungliga stiftelserna

De kungliga stiftelserna är ett samlingsbegrepp för ett större antal stiftelser. Grundtanken är att fånga upp människors engagemang och att främja goda idéer i samhället. Stiftelserna delar årligen ut omkring 200 miljoner kronor i anslag och stipendier.

Bland annat kan man som förening söka bidrag från Stiftelsen Kungaparets Bröllopsfond till utvecklingsprojekt och aktiviteter för grupper av barn och ungdomar med funktionshinder. Sista ansökningsdag är 1 april.

Sök pengar från Postkodstiftelsen för lokala aktiviteter

Nu kan er förening söka bidrag från Postkodstiftelsen genom Grannskapsinitiativet. Ideella föreningar, såsom lokalföreningar i vårt förbund kan söka 20 000 – 50 000 kr för aktiviteter i sin kommun som stärker gemenskapen mellan människor, skapar nya möten eller bidrar till ökat välbefinnande och hälsa. Läs mer på föreningswebben om ekonomiska bidrag.

Publicerad den: 19 mars 2023

Uppdaterad den: 19 mars 2023