Föreningskonferens 6 maj

På årets föreningskonferens står vår organisation i fokus. Astma- och Allergiförbundet har utvecklats och förändrats och vi har bidragit till viktiga förändringar i samhället.

Vi ska vara stolta över det vi har åstadkommit hittills i Astma- och Allergiförbundet. Samtidigt behöver vi blicka framåt och se klarsynt på de utmaningar vi nu står inför. För att växa behöver vi utvecklas och därför kommer fokus under konferensen att vara på framtiden. Åt vilket håll vill vi ta vår förening? Det ska vi tillsammans börja fundera på och prata om. Bland annat ska vi få lyssna på Malin Lindberg, professor vid Luleå tekniska universitet och professor på distans vid Centrum för civilsamhällesforskning vid Marie Cederschiöld högskola.

Praktiskt kring konferensen

Konferensen kommer ske digitalt (via Zoom) och innehålla både föreläsare och diskussion med andra i mindre grupper. Vi kommer att ha flera pauser och bensträckare och en rejäl lunchrast så att man hinner vara ifrån sin dator en stund. Konferensen börjar kl 10.00 och slutar cirka 16.00.

Eftersom konferensen är digital finns ingen begränsning hur många per förening som kan delta. Det bästa är att delta via en dator eller surfplatta för bästa upplevelse.

När? 6 maj 10-16.

Hur? Digitalt (via Zoom)

Anmäl dig genom att mejla Niklas Olin på förbundskansliet; niklas.olin@astmaoallergiforbundet.se

Skriv namn, förening, e-postadress samt postadress i anmälan.

Obs! Det är viktigt att du anger både e-postadress och postadress eftersom alla som anmäler sig kommer få material hemskickat till sig inför konferensen och länk till mötet skickas till e-posten som uppges i anmälan.

Ideell innovationskraft

Ett av passen på föreningskonferensen kommer att handla om ideell innovationskraft – hur skapar vi ett samhälle för alla?

Likt många andra ideella organisationer i Sverige har Astma- och Allergiförbundet en lång historisk tradition av att bana väg för ett samhälle som fungerar för alla. Allt från märkning av rekommenderade produkter 1970 till rökfria offentliga platser 2019 kan ses som exempel på så kallade ”sociala innovationer” – det vill säga nytänkande lösningar för att förbättra människors livsvillkor. I denna presentation blickas både bakåt och framåt för att förstå och förstärka den ideella innovationskraften i Astma- och Allergiförbundet och övriga föreningslivet, baserat på aktuell forskning och praktiska exempel.

Publicerad den: 16 mars 2023

Uppdaterad den: 16 mars 2023