Forskare? Dags att söka Kerstin Hejdenbergs stipendium!

Tack vare forskning vet vi idag en hel del om barn och allergisjukdomar, men det finns mycket kvar att ta reda på. Varje år delar Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond ut Kerstin Hejdenbergs stipendium till doktorander som forskar om barnallergi – och nu startar årets ansökning.

Ansökningsperioden pågår mellan den 28 april och den 26 maj. OBS! Ansökningsperioden förlängs med två veckor och avslutas den 9 juni. Syftet med stipendierna är att uppmuntra forskning om psykologiska och sociala dimensioner i den allergiska sjukdomen samt att prioritera forskning som kan leda till förbättrad kommunikation mellan patienter och vårdpersonal.

Stipendiefonden inrättades år 2000, till minne av Kerstin Hejdenberg. Hon var under 1990-talet ordförande för Astma- och Allergiförbundet och även förbundets forskningsfond.

En forskare som tidigare fått stipendium är doktoranden Sandra Ganrud Tedner, som forskar om allergiutveckling hos barn vid Karolinska Institutet. Målet med hennes forskning är att kunna ringa in barn som har högst risk att utveckla allergier – och hitta metoder för att skydda dem från att bli allergiska. Här finns en intervju med henne.

Publicerad den: 27 april 2021

Uppdaterad den: 27 maj 2021