Gör din egen insamling

Just nu laddar Astma- och Allergiförbundet för fullt inför Astmadagen den 2a maj. Förbundskansliet planerar en kampanj både inför, under och efter astmadagen – och vi vill göra det tillsammans med alla er!

Kampanjen kommer att innehålla en stark film om hur det kan vara att leva med astma. Utöver detta kommer ett insamlingsbrev att skickas ut och en digital kampanj kommer att rulla hela våren i sociala medier. Dessutom kommer det att finnas en mängd andra kommunikationsinsatser. Ingen ska missa astmadagen 2 maj!

Vill ni också vara med och samla in pengar på astmadagen?

Vi har gjort det möjligt att på bara någon minut starta en egen insamling via vår hemsida. Insamlingen är lätt att dela i sociala medier och ni kan i realtid följa alla gåvor som kommer in till er insamling. Här kan du starta din egen insamling.

För de föreningar eller personer som vill engagera finns det även färdiga paket att använda. Paketen innehåller inbetalningskort, färdiga Swishkoder, en affisch, ett bildpaket, och ett tipsdokument kring hur du på bästa sätt startar en egen insamling.

Vill du ha ett paket? Mejla i så fall Filippa.

Massor av möjligheter att starta egen insamling

1. Aktiviteter och tävlingar: Löpning, cykling, klättring eller någon annan aktivitet som är en utmaning för dig. Vårruset i Malmö äger exempelvis rum på självaste astmadagen!
  2. Tjänster: Utför en tjänst där din ”betalning” är en gåva till din insamling. Exempel på tjänster kan vara att tvätta bilar eller utföra enklare trädgårdarbete.
  3. Kreativitet, pyssel och konst: Du kanske snickrar, stickar, målar eller pärlar? Dina stora eller små konstverk kan du sälja för ett gott ändamål!
  4. Musik och Teater: Är du engagerad i en kör eller spelar du något instrument? Föreställningar av olika slag, uppstyrda eller mindre uppstyrda, kan också generera viktiga gåvor (tänk bara på eventuella tillstånd som kan behövas)
  5. Sälja svalor: Astma- och Allergiförbundet har ett lager med svalor pins som ni mellan 6e mars -18e april kan beställa gratis här. Svalorna kan ni sälja inför Astmadagen. Intäkterna går då till Barnallergifonden, som bland annat hjälper barn med svår astmaproblematik.

Egna insamlingar som inspirerar

Tack till alla kreativa medlemmar som redan har startat egna insamlingar. Här är några exempel på några att inspireras av.

Malou och Lisa i Nyhammar arrangerade en hopptävling med käpphästar där intäkterna från deltagaravgifter, entrébiljetter och fika gick till Astma- och Allergiförbundet.
Eskil i Ronneby har i flera år gjort fågelholkar och trä-älgar som han säljer till förmån för Forskningsfonden.
Skellefteå-föreningen samlade in pengar genom att köra ett däckbytes-rally.
Allergia har tidigare berättat om Elina, som gör armband som hon säljer till förmån för allergiforskningen. Här kan du läsa mer om Elina.

Tillsammans ser vi till att Astmadagen 2023 inte går någon obemärkt förbi!

Publicerad den: 17 mars 2023

Uppdaterad den: 17 mars 2023