Hjälp för svår pollenallergi finns men vården är ojämlik

I år är pollensäsongen extra svår för de tre miljoner svenskar som lever med pollenallergi. Allergivaccination kan hjälpa både barn och vuxna med svår pollenallergi, men om du kan få behandlingen beror på var du bor. Astma- och Allergiförbundet kan visa siffror på hur många som får tillgång till allergivaccination i tablettform.

Nya siffror från Socialstyrelsen visar att tillgången till allergivaccination i tablettform är låg. Den varierar också beroende på var i landet du bor. Störst är möjligheten i Halland, där 33 av 10 000 invånare får behandling. Lägst är tillgången i Norrbotten, där 4 av 10 000 invånare genomgår behandling. De flesta blir hjälpta av vanliga mediciner, särskilt om behandlingen påbörjas innan symtom och tas regelbundet.  Pollenvaccinering vänder sig till de som trots tabletter, ögondroppar och nässpray inte blir hjälpta.

– Tillgången till allergivaccination är ojämlik mellan sjukvårdsregionerna, och det är alldeles för få som får den. Hela livssituationer för de här personerna påverkas. Man orkar inte jobba, får svårt att hänga med i skolan, detta kan pågå flera månader, säger Karin Neuhaus, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet.

– Kunskapen om allergivaccin behöver öka i primärvården. Det är inte bostadsorten som ska avgöra om du får behandling eller inte, säger Karin Neuhaus.

Fakta:

Trettio procent av Sveriges befolkning lever med pollenallergi. Vissa får så stora besvär att de tvingas stanna hemma från jobbet eller inte kan arbeta med full kapacitet. Sammanlagt kostar det samhället cirka 14 miljarder kronor varje år.

Pollenallergi är en sjukdom som spänner över allt ifrån lindriga besvär där det räcker med egenvård och receptfri medicin, till väldigt svåra besvär där man kan behöva allergivaccin (allergen immunterapi). Det innebär att man under en treårsperiod får en läkemedelsbehandling för att kroppen ska lära sig att hantera till exempel björk- eller gräspollen.

Enligt en Astma- och Allergiförbundets SIFO-undersökning från 2021 blir endast hälften symtomfria av mediciner och behöver allergivaccination, för att kunna stå ut med vardagen.

Tillgång till pollenvaccin i olika regioner

Se grafik nedan. En tabell med exakta siffror finns här.

Publicerad den: 23 maj 2023

Uppdaterad den: 25 april 2024