Kristina Ljungros säger tack och hej

Efter tre år som generalsekreterare tackar Kristina Ljungros för en givande tid och önskar förbundet lycka till.

Efter snart tre år som generalsekreterare är det dags för mig att säga tack och hej till denna fantastiska organisation. Jag vill först och främst tacka förbundsstyrelsen som gav mig förtroendet till detta uppdrag och tack till er alla för samarbetet under denna tid.

Jag är oerhörd glad för dessa tre åren och för allt vi har åstadkommit som organisation. Som jag ofta brukar säga finns det ju bara ETT Astma- och Allergiförbund som tillsammans förbättrar livet för de tre miljoner människor som lever med astma, allergi och annan överkänslighet. Det går såklart inte att räkna upp allt som har hänt under dessa år, men jag vill nämna några saker. Tillsammans skapade vi Allergilyftet som inleddes av Drottning Silvia och som samlade 1000 personer under en dag och där vi satte ljuset på varför vi behöver ett större politiskt fokus på allergifrågorna. Sedan vill jag såklart nämna de räddade pollenmätningarna och att fler partier nu skrivit riksdagsmotioner om alltifrån ett nationellt allergiprogram, nationella riktlinjer för allergivården och behovet av ett kunskapscentrum om matallergi. Vidare har vi har firat 65 år och fått vår svala att inte längre dyka ner utan att flyga upp mot framtiden genom en ny webb.

Tillsammans visar vi på hur livet kan se ut om man lever med astma, allergi eller annan överkänslighet. Men också vad som kan göras för att förbättra livet för alla som lever med våra frågor. Hur vi får en jämlik vård, en bra utomhusluft och en skolmat som ingen blir sjuk av.

En stor del av denna period har också färgats av covid. Till en början gjorde det att vi fick lägga om allt arbete för att få svar på om vi tillhörde en riskgrupp eller inte, till att därefter handla om hur man ska tänka i pollentider eller hur man ska fundera inför vaccinering om man har svåra allergier. Covid medförde att jag inte kunde göra alla de fysiska möten jag hade hoppats på runt om i landet, men det innebar också att jag istället kunde träffa desto fler av er via skärmen. Stort tack för att vi kunde ställa om så snabbt, i alltifrån föreningskonferensen till uppskattade digitala föreläsningar.

Till sist vill jag tacka er alla för all kunskap och erfarenhet som ni så generöst har delat med er utav. Nu är det snart dags för kongress och jag önskar er all lycka till inför det arbetet. Min spaning är att det nationella allergiprogrammet och de nationella riktlinjerna inte ligger alltför långt bort. Något som verkligen skulle förbättra livet för våra målgrupper. Då ser jag fram emot att få komma tillbaka för en stund och fira med er alla!

Allt gott och all lycka till framöver,
Kristina Ljungros, avgående generalsekreterare

Publicerad den: 18 januari 2022