Ny kartläggning: det avgör om du får köpa pollenmedicinen själv

Antalet patienter som fått antihistaminer förskrivna för pollenallergi har ökat med i snitt 25 procent under de senaste fem åren. Samtidigt finns skillnader mellan regionernas riktlinjer för pollenallergimedicin på recept, visar en kartläggning som Astma- och Allergiförbundets medlemstidning Allergia gjort.

Allergia har frågat landets regioner vad som avgör förskrivning av allergimedicin – och konstaterar att det skiljer sig mellan olika delar av landet. Många regioner har infört (eller håller på att införa) riktlinjer för när patienter ska få allergimediciner utskrivna på recept eller när de ska hänvisas till receptfritt, det som också kallas egenvård.

– Ett finns ett problem med att patienter hänvisas till receptfri behandling. Det kan bli svårare att få en allergidiagnos fastställd, menar Anna-Karin Klomp, vårdpolitiskt sakkunnig på Astma- och Allergiförbundet.

– Om man misstänker att man har allergi är det viktigt att få diagnosen prövad. Ett skäl är att få veta vilka pollenslag du är allergisk mot. Då kan du genom pollenprognoser behandla i tid, menar Anna-Karin Klomp, vårdpolitiskt sakkunnig på Astma- och Allergiförbundet.

– Om man hänvisas till receptfri behandling finns också risken att behandlingen inte följs upp och därför inte blir tillräckligt bra. Det är särskilt viktigt för den med svår pollenallergi, menar Anna-Karin Klomp.

Kartläggningen visar bland annat att personer bosatta i Värmland behöver ha allergiska besvär i mer än tre månader i följd för att läkarna ska rekommenderas att skriva ut allergimedicin på recept, medan det räcker med fyra veckor om du bor i regionerna Kalmar eller Kronoberg.

För barn under 18 år är receptbelagda läkemedel kostnadsfria, så för familjer med ett eller flera allergiska barn kan hänvisningen till receptfritt innebära extrakostnader. Dessutom kan en person med pollenallergi även ha problem med astma eller eksem. Då blir pollenallergimedicinerna en extrakostnad även för en vuxen patient, om de inte räknas in i högkostnadsskyddet.

Fakta

En tredjedel av Sveriges befolkning har pollenallergi. Många behöver allergimediciner för att lindra trötthet, kliande ögon och rinnande näsa. Endast hälften blir symtomfria av mediciner och behöver allergivaccination, för att kunna stå ut med vardagen under den allt längre pollensäsongen.

Publicerad den: 13 april 2023

Uppdaterad den: 24 april 2024