Tips och aktiviteter för barn och unga

Att leva med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet som ung kommer med sina utmaningar men också sina möjligheter. Som medlem i Astma- och Allergiförbundet får du möjligheter att hitta gemenskap med andra barn och unga som lever med liknande rutiner och vardagsutmaningar som du gör.

Här har vi samlat tips och aktiviteter för barn och unga som kan vara till hjälp för just dig där du kan söka stöd för dina drömmar hos Barnfonden Svalan, tips och råd i skolan samt information om läger och aktiviteter i våra föreningar.

Barnfonden Svalan ger drömmen vingar

Du som är under 18 år och har astma, allergi eller eksem kan söka stöd från Barnfonden Svalan, för att uppfylla en önskan som du annars kanske inte skulle kunna göra. Du kanske alltid velat gå på fotbollsmatch utan att behöva oroa dig för att bli sjuk eller velat åka på läger där du kan äta allt som serveras?

Vi tar barn och ungas drömmar på allvar och vi vill gärna att du som har extra utmaningar i livet på grund av din sjukdom ska få en ljusglimt i tillvaron. Skicka in din ansökan så kanske Barnfonden Svalan kan hjälpa till att uppfylla just dina drömmar!

Tips och råd i skolan

I Sverige är det skolplikt, vilket betyder att du måste gå i skolan. Men du har även rätt att må bra, känna dig trygg och kunna delta i undervisningen på lika villkor. Därför är det viktigt att veta vilka rättigheter du med astma och allergi har i skolan. Har du blivit diskriminerad i skolan och undrar vad du kan göra? På denna sidan kan du läsa om olika situationer som du kan stöta på skolan och vilka rättigheter du har i varje situation.

Åk på läger och utflykt med din förening

Våra lokalföreningar arrangerar olika läger och aktiviteter under året, anpassade för dig som har astma, allergi eller eksem. Hur utbudet ser ut beror på vilken lokalförening du tillhör. Du kan se ett handplock av aktiviteter från våra föreningar nedan men kontakta din förening för att få veta vad som är på gång hos dem just nu.

Till toppen av sidan