Välkommen till digitalt föredrag om allergikonsulenter

Region Stockholm är en av de regioner som satsat på att låta allergikonsulenter ge skolor och förskolor den kunskap som behövs för att kunna ta hand om barn med svåra allergier. Nu bjuder Astma- och Allergiförbundet tillsammans med arbetsgruppen för allergivårdfrågor i Södra Sjukvårdsregionen in till ett webbsänt föredrag om allergikonsulenter – och vad de kan göra.

För fem år sedan startade Region Stockholm en verksamhet med allergikonsulenter för att ge skolor och förskolor den kunskap som behövs för att kunna ta hand om barn med svåra allergier. De är en länk mellan sjukvård, förskola/skola och hemmet. På andra håll i landet har de funnits sedan 90-talet. Patienterna upplever att allergikonsulenter höjer livskvalitén  och därmed sänks också vårdkostnaderna.

Vill du veta mer om hur det funkar? På tisdag, 21 september, anordnar Astma- och Allergiförbundet tillsammans med arbetsgruppen för allergivårdfrågor i Södra Sjukvårdsregionen ett webbsänt föredrag. Där berättar bland annat allergisjuksköterskan Marina Jonsson, som ansvarar för regionens allergikonsulentverksamhet, om verksamheten.

Publicerad den: 17 september 2021

Uppdaterad den: 17 september 2021