Hon undersöker om barn med matallergier växer sämre

Blir barn med matallergier kortare än andra barn? Och hur påverkas kosten av att undvika olika slags mat? Det undersöker doktoranden Lina Skoog.

– Tidigare studier har visat att matallergier verkar kunna påverka framför allt längdtillväxten, säger Lina Skoog.

Hon arbetar som dietist och forskar om matallergier vid Karolinska institutet. I sitt forskningsprojekt jämför hon barn som har flera matallergier med barn utan matallergi, för att se om längd och vikt skiljer sig åt mellan grupperna.

Mindre näring

Vad kan det bero på, om det visar sig att barn med matallergi växer sämre?
– En möjlig förklaring är att intaget av energi och näring påverkas när man behöver utesluta livsmedelsgrupper ur kosten.

Lina Skoog kommer också att undersöka hur kosten ser ut hos barn med matallergi.

– Jag träffar en hel del matallergiska barn som äter väldigt selektivt och väljer bort även sådant de inte är allergiska mot. Det kan göra att de har svårare att få i sig alla näringsämnen de behöver. Därför kommer vi att titta på hur varierad mat de äter. Men också ifall variationen i maten ökar om barn introduceras för olika slags mat tidigt i livet.

Viktigt kunskap för dietister

Hur kan den här kunskapen hjälpa barn som lever med matallergier?
– Om det visar sig stämma är det bra för oss dietister att känna till. Då vet vi vad vi behöver vara uppmärksamma på. Vi kan också fundera på om det finns något som kan förebygga problemet.

Det skulle kunna handla om att det är extra viktigt att tidigt få testa olika smaker och konsistenser, menar hon. Eller att vänja sig vid annan slags mat än den man är allergisk mot.

Får stipendium

Lina Skoog arbetar som dietist vid Karolinska universitetssjukhuset och forskar vid Karolinska institutet. Hon är en av fem doktorander som i år fått stipendium från Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond för sin forskning om allergisjukdomar hos barn.

Publicerad den: 25 oktober 2024

Uppdaterad den: 25 oktober 2024