Skolsköterskekongress

Hur hjälper du barn och elever med astma och allergi i din roll som skolsköterska? Astma- och Allergiförbundet tagit fram material för att hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Som skolsköterska kan du även bli medlem helt kostnadsfritt.

Gratis medlemskap för dig som skolsköterska

Vårdpersonal har möjlighet att bli medlemmar kostnadsfritt i Astma- och Allergiförbundet. Som medlem bidrar du till påverkan och information så att hela samhället fungerar bättre för människor med astma, allergi, eksem och doftöverkänslighet. Du får även del av förmåner som vår medlemstidning Allergia samt medlemsrabatt på produkter och boenden och i gengäld ber vi dig förmedla information om allergi och vår organisation till patienter. Bli medlem via formuläret nedan eller på den här sidan.

Rapporter från Astma- och Allergiförbundet

Astma- och Allergiförbundet arbetar dagligen för ett friskt liv för alla med astma, allergi, eksem och överkänslighet. Här är tre rapporter om födoämnesallergi, pollenallergi och astma hos barn som vi hoppas kan vara till nytta och ge ökad kunskap i ditt arbete.

Material att använda i era lokaler

Många skolor och förskolor är idag nötfria och vissa även doftfria, för att säkerställa en säker miljö för alla. Astma- och Allergiförbundet har tagit fram affischer och klistermärken som ni kan använda i er verksamhet för att på ett enkelt sätt uppmana alla att visa hänsyn för en inkluderande och säker skolmiljö. Ni kan skriva ut både affischer och klistermärkena gratis via länkarna nedan. Affischerna är i A3 format men går enkelt att skala ner till A4 när du skriver ut.

Skriv ut på tryckeri
Ni kan använda våra filer för att skriva ut våra affischer och klistermärken på ett tryckeri. Väljer ni att skriva ut på tryckeri så ska ni ange att dokumenten är med 2mm utfall och med färgprofilerna Fogra 52 för affischerna och Fogra 39 för klistermärkena. Använd dessa filer för att trycka klistermärkena via tryckeri: doftfritt, nötfritt.

Allergironden – är din skola allergisäker?

Allergironden är ett kostnadsfritt verktyg där skolor och förskolor enkelt kan göra en allergirond som en del i det förebyggande arbetsmiljöarbetet genom att svara på ett antal frågor. Genom att göra en rond får ni svar på hur allergisäker er verksamhet är samt möjlighet att ta fram förslag på hur ni kan åtgärda eventuella brister. Checklistan hjälper er att upptäcka och åtgärda risker för elever med allergi samt säkerställa en bättre arbetsmiljö för alla i skolan!

Mer information för dig som arbetar i skola

I dag uppger var tredje elev att de har någon form av allergi och ungefär vart tionde barn har astma. Trots att många barn har besvär så visar undersökningar att många skolor och förskolor saknar kunskap om allergi och ett generellt, förebyggande allergiarbete. Läs mer om astma och allergi i skolan på vår webbsida ”För dig som arbetar i förskola och skola”.

Till toppen av sidan

Marie-Louise Luther

Intressepolitisk handläggare miljö och funktionshinderpolitik

info@astmaoallergiforbundet.se