En fröjdefull jul

De flesta har smaker och dofter de särskilt förknippar med jul. Men hur blir det för de som blir allergiska av andras julfavoriter? Våra allergisäkra jultips kan hjälpa dig att skapa en härlig jul, full av njutning för alla.

Dissa juldoften

Många förknippar julen med just doft av julgranar och hyacinter, dofter som många med doftöverkänslighet reagerar på. Vår tidning Allergia frågat Eva Millqvist som är expert på doftöverkänslighet om hennes bästa tips.

Vad är då doftöverkänslighet, jo det innebär att de sensoriska nerverna bland annat i näsan överreagerar på parfym och andra dofter eller kemiska ämnen. Det kan leda till nysningar, huvudvärk eller svårighet att få luft. Du kan läsa mer om doftöverkänslighet här.

Hur blir julbordet allergisäkert

Gemenskapen kring julmaten är en viktig del av julen, vare sig det är med släkten eller arbetskamraterna. Med framförhållning och planering går det att allergisäkra för de flesta.

Hitta allergivänliga julfavoriter

Till jul vill många gärna både baka gamla favoriter och pröva nya recept. I vår receptbank kan du söka fram recept utan det du eller dina gäster är allergiska mot.

Allergia har träffat receptkreatören Frida Svanberg som har stor vana att baka utan ägg och mjölk.

Knäck inga nötter

Att knäcka nötter är en julfavorit, men kan innebära en risk för personer med nötallergiker. Även om forskning visar att till exempel jordnötsallergi inte är luftburen så finns det en risk att personer med nötallergi ändå får i sig smulor. Det saknas också forskning kring andra nötter , att ställa undan nötskålen är därför ett enkelt sätt att visa hänsyn.

Tipsa mormor om Allergiakademin

Kunskap ökar förståelsen för allergi och gör det enklare att göra rätt. Allergiakademin innehåller korta kurser som passar såväl mormor som förskolepersonal.

Ge forskning i julklapp

Vill du ge bort en bättre framtid för barn med astma, allergi eller atopiskt eksem i julklapp? Du kan gör det genom att stödja vår forskningsfond.

Hjälp oss bli fler

Som medlem i Astma- och Allergiförbundet får du tidningen Allergia hem i brevlådan fem gånger per år. Genom att vara medlem stöder du även vårt arbete för en bättre vård, säker skolmat och mycket mer.

Till toppen av sidan