Hjälp! Hur funkar vuxenvården för unga med eksem?

Är du på väg att skrivas ut från barnsjukvården? Kom ihåg att fråga läkaren hur du ska förnya recept och boka läkarbesök framöver. Det är eksemforskaren Susanne Lundins tips till unga med atopiskt eksem.

Du forskar om unga med atopiskt eksem. Vad utmärker den här perioden i livet om man lever med eksem?

– En sak som stuckit ut i min forskning är att många unga är väldigt underbehandlade eller till och med helt obehandlade, trots att de haft eksem i stora delar av sitt liv. I en studie framkom också att det finns en stor osäkerhet kring hur man ska behandla sitt eksem. Många upplever att vården säger olika saker om hur det ska gå till.

När man fyller 18 skrivs man ut från barnsjukvården och tillhör därmed vuxenvården. Hur kan det påverka den som är ung och har eksem?

– Många blir bättre under en tid, men sedan kan besvären återkomma. Om du inte längre tillhör den mottagning du gått till som barn vet du kanske inte var du ska ta vägen. Man upplever också att det är svårt att få kontakt med vården. Det är lätt att tänka att det bara är att ta lite kräm och smörja vid atopiskt eksem, men det är så otroligt mycket mer än så. Här är egenvård väldigt viktigt och att veta exakt hur du ska behandla eksemet i olika skeden.

Hur kan det bli enklare att få hjälp för den som är ung och har eksem?

– Egentligen är det bra om ett barn redan tidigt, till exempel från 11-årsåldern, får möjlighet att själv träffa läkaren en stund under vårdbesöket. Det är ett sätt att involvera dig som är ung och att successivt flytta över ansvaret från föräldrarna till den unga personen själv. När du blir äldre är det viktigt att du vet vart du ska vända dig för att söka vård, hur du bokar tider och på vilka plattformar du får kallelser och förnyar recept.

Susanne Lundins 5 tips:

Fyller du snart 18 år och har atopiskt eksem? Tänk på det här!

1. Har du koll på vad som triggar ditt eksem? Annars: fråga läkaren!
  2. Fråga också hur du ska behandla eksemet och vad du ska göra när det blir sämre respektive bättre.
  3. Har du fått en skriftlig behandlingsplan? Om inte, fråga efter en sådan.
  4. Se till att du vet vad du ska göra om du reser eller flyttar utomlands, till exempel för att plugga.
  5. Till sist: fråga läkaren hur du förnyar recept, bokar läkarbesök och ser kallelser när du har fyllt 18 och inte längre tillhör barnsjukvården.

Ny modell för en bättre övergång för unga med eksem

• Susanne Lundin är barnsjuksköterska vid Södersjukhusets allergi-, lung- och hudmottagning och forskare vid Karolinska Institutet, Södersjukhuset.
  • Hon har skrivit en avhandling om atopiskt eksem från barndom till vuxen ålder som bygger på befolkningsstudien Bamse.
  • Tillsammans med Astma- och Allergiförbundets temaförening Atopikerna och föräldrar till barn/unga med atopiskt eksem tar hon fram en modell för att få till en bättre övergång i eksemvården för barn och unga.

Publicerad den: 24 september 2024

Uppdaterad den: 10 oktober 2024