Parfymfria veckan

Sedan 2015 driver Astma- och Allergiförbundet kampanjen Parfymfria veckan som syftar till att sprida kunskap om doftöverkänslighet och lyfta vikten av att visa hänsyn. Parfymfria veckan inträffar årligen under vecka 45.

I samband med årets Parfymfria vecka bjuder Astma- och Allergiförbundet in till ett lunchwebbinarium om doftöverkänslighet.

Webbinarium

Vad är doftöverkänslighet?

Lunchwebbinarium fredag 12 november kl 12.00-13.00 (kostnadsfritt).

Hur vanligt är det att vara överkänslig mot dofter? Kan doftöverkänslighet utlösa livshotande tillstånd? Finns det någon behandling mot doftöverkänslighet och vad har doftöverkänslighet med årets nobelpris i medicin att göra? Det är några av de saker som föreläsningen handlar om.

Ni kommer även få lyssna till ett gott exempel på temat ”Parfymfritt på jobbet – så här lyckades jag”- ett aktuellt ämne när många går tillbaka till kontoret efter pandemin. Samt få tips på hur ni kan göra när ni ska gå tillbaka till er arbetsplats.

Medverkande: Eva Millqvist, professor och överläkare som fått stöd från Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond för sin forskning, Anders Brodin, doftöverkänslig.

Plats: Webbinariet sändes via Zoom, och finns nu på vår Youtube-kanal här.

Ingen anmälan krävs men det finns endast 300 platser, så se till att ansluta webbinariet i god tid.

Vi vill påminna om att detta är en föreläsning om vad doftöverkänslighet är, vilket innebär att vi inte har möjlighet att ställa diagnoser eller ge individuell rådgivning under föreläsningen, utan råder er att vända er till er vårdcentral för hjälp.

Parfymfritt på jobbet

För personer med doftöverkänslighet kan mycket låga halter av dofter och kemikalier utlösa besvär. Många kan därför uppleva en begränsad tillgänglighet till offentliga miljöer som arbetsplatser, skolor, vården och kollektivtrafiken. Symtomen kan hålla i sig flera dagar även om man utsätts för doften en kort stund, vilket också kan leda till sjukfrånvaro.

Vi har samlat hjälpsamma paragrafer ur arbetsmiljölagen, användbara föreskrifter och tips på vad arbetsplatsen kan göra.

Forskning kring doftöverkänslighet

Drygt sex procent av den vuxna befolkningen har diagnosen sensorisk hyperreaktivitet – trots det vet vi väldigt lite om vad tillståndet beror på.

Doftöverkänslighet – ett outforskat område

⁠I samband med parfymfria veckan har vi samlat det senaste inom forskningen på området, bland annat en artikel om en studie som Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond varit med och finansierat, där deltagarna behandlas med ett nytt läkemedel baserat på chili.

Välj parfymfria alternativ

Astma- och Allergiförbundet rekommenderar produkter som är bra ur allergisynpunkt. Oparfymerade produkter finns på de flesta apotek och livsmedelsaffärer.

Hjälp en kompis – Välj parfymfritt!

Under parfymfria veckan uppmanar Unga Allergiker alla som inte är doftöverkänsliga tänka på sina kompisar. Sixten 8 år ger sina bästa tips på hur du kan hjälpa din kompis!

Mer om doftöverkäsnlighet

Till toppen av sidan